Fordon

Självkörande teknik ska rädda industrin efter Brexit

Foto: Oxbotica

Hur ska Storbritannien behålla sin industri efter EU-utträdet? Regeringens svar är att man ska bli världsledande inom självkörande teknik. Nu delar de ut nära en miljard kronor fördelat på sex projekt.

Publicerad

Oron kring en företagsflykt efter Brexit är påtaglig. Frågan är också hur mycket kunnande som kommer läcka ut från Storbritannien? Politikerna är pressade – och nu har de presenterat strategin som ska säkra nationens industriella ställning. Planen är att Storbritanniens ska bli världsledande inom självkörande teknik.

Regeringen har delat ut 25 miljoner pund, motsvarande 292 miljoner kronor, till sex projekt som utvecklar och testar teknik kring autonoma fordon – allt från motorvägskörning till automatisk parkering. Satsningen utgör det andra steget i ett program som har initierats av industri- och näringslivsminister Richard Harrington. Han anser att programmet kommer resultera i en produktion av självkörande bilar redan under nästa årtionde.

Storbritanniens strategi för överlevnad efter Brexit har varit starkt inriktad mot ny teknik, med stort fokus just på artificiell intelligens och självkörande fordon. Nära tre miljarder kronor har tidigare avsatts – och innan 2020 ska pengarna vara utdelade till innovativa företag.

Utbildning ska ge Storbritannien styrka

Problemet är att USA har ett stort försprång inom både artificiell intelligens och självkörande fordon, men Storbritannien hoppas att skilsmässan från EU ska öppna upp för statliga subventioner som inte varit tillåtna inom unionen. Detta kan ge den egna industrin ett visst försprång. Harrington anser att britterna även har en annan styrka som kan ge dem ledningen.

– En fördel för oss är styrkan hos våra universitet, säger Richard Harrington till Autonews.

Ett av de företag som har fått ta del av den senaste finansieringsrundan är Oxbotica. Grundaren håller med ministern om att önationen mycket väl kan ta ledningen.

– Allt händer inte i Kalifornien. Den brittiska regeringen förstår att utvecklingen av robotik och autonoma system handlar om långsiktighet. Det rör sig inte bara om självkörande bilar, utan det handlar om alla fordon – från gruvor till flygplatser och bilar och lagerlokaler, säger Paul Newman på Oxbotica.