Målet: Var tredje Volvo ska vara självkörande

2018-06-07 10:11  
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson poserar med Årets bil-priset framför Volvo XC40 på bilmässan i Geneve. Foto: TT / Reuters / Denis Balibouse

Omkring år 2025 ska en av tre Volvobilar som säljs vara självkörande, och hälften av alla sålda Volvobilar ska vara helt eldrivna. Så ser målen ut i Volvo Cars nya plan för att etablera företaget som ledande inom fordonsindustrin.

Volvo Cars satsning på eldrift och självkörande bilar rullar vidare när företaget nu presenterar sin målsättning för mitten av nästa årtionde. Ambitionen att hälften av de sålda bilarna då ska vara helt eldrivna är redan känd.

Nu lägger Volvo till att en av tre sålda bilar ska vara självkörande.

För vanliga kunder talar man om självkörande på nivå 4, den näst mest avancerade på bilbranschens femgradiga skala. En sådan Volvo, med autopilot för motorväg, ska finnas på marknaden 2021, enligt företagets planer.

Läs mer: Ökad produktionstakt för Volvo Cars

– För vår del handlar det mest om interaktionen med föraren. När autopiloten är aktiverad ska föraren inte behöva göra någonting. Det ska inte vara någon gråzon mellan bilens och förarens ansvar, säger Christina Zander, presschef på Volvo Cars.

Självkörande bilar ska även säljas till taxiliknande företag, som exempelvis Uber.

Hälften av bilarna via abonnemang

I Volvos ambitioner ingår också att hälften av de bilar som erbjuds till kunder ska gå att få som abonnemang, i stället för ägande.

– Man ska kunna prenumerera på en bil. Man betalar ett fast pris per månad för att ha tillgång till bilen, service och en viss mängd tjänster, säger Christina Zander.

Läs mer: Zenuity satsar vidare med svenska ai-startupen

Upplägget finns redan för modellen XC40, men ska så småningom introduceras på alla modeller.

Enligt Volvos egen bedömning har företaget under kinesiska Geelys ägande från 2010 utvecklats till ett globalt premiumbilsföretag. Nu är målet att få långsiktig lönsamhet i klass med andra premiummärken, bland annat med hjälp av samarbeten inom Geely-koncernen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt