Förutsättningen är att Transportstyrelsen ger tillstånd. I så fall startar verksamheten redan i höst.
Då installerar Einride den första T-poden, ett självkörande, batteridrivet fordon, hos DB Schenker i Jönköping. Fordonet ska trafikera en sträcka mellan två av företagets anläggningar. En del av rutten kommer att gå på allmän väg.
Ewald Kaiser, styrelseledamot i DB Schenker, ser elektriska och autonoma lastbilar som två viktiga tekniker som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden.
– Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida tekniker i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium, säger han i ett pressmeddelande.
Operatören kan fjärrstyra flera fordon
Avtalet avser en pilotinstallation med option på fler installationer för DB Schenker globalt.
T-poden är självkörande men kommer att övervakas av en operatör, som vid behov kan ingripa och fjärrstyra fordonet. Varje operatör kan kontrollera flera fordon samtidigt.
Lastkapaciteten är på cirka 20 ton och räckvidden ungefär 20 mil på en laddning.
Sedan tidigare har Einride ett avtal med matkedjan Lidl.
Ny Teknik har skrivit flera artiklar om den svenskutvecklade fjärrstyrda lastbilen, som saknar förarhytt.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.