Uber och US Army samarbetar kring tysta flygfarkoster

2018-05-15 14:01  
Ubers drönartaxi Foto: Uber

Ett gemensamt intresse har lett till en oväntad allians. Nu satsar US Army 8,5 miljoner kronor på att utveckla tysta propellrar för Ubers drönartaxis.

Ett antal bolag har satt sina pengar på att taxidrönare kommer vara framtidens transportmedel. Men om flygfarkoster ska serva befolkningarna i våra storstäder så måste de leverera en låg ljudvolym.

Den amerikanska krigsmakten delar intresset kring tysta flygfarkoster, och nu har US Army inlett ett samarbete med Uber – just för att utforska området.

Företaget har som målsättning att testa prototyper i luften redan 2020, och nyligen avslöjade Uber en prototyp av sin framtida flygtaxi. Den har fyra dubbla rotorsystem för lyftkraft samt en vertikalmonterad rotor för framdrivning. Uber kommer att få hjälp med utvecklingen från US Armys Research, Development and Engineering division, som har avsatt 8,6 miljoner kronor för ändamålet.

Dubbla rotorblad ovanpå betydligt tystare

Inledande forskning har visat att dubbla rotorblad som placeras ovanpå varandra och roterar åt samma håll ger en betydligt tystare gång än konventionella lösningar. Ändå finns principen ännu inte representerad på några stora flygfarkoster.

– Att lyckas uppnå en ultralåg ljudvolym är ett av de stora hindren till att lansera flygtaxis i stadsbebyggelse, säger Rob McDonald, chef för fordonsutveckling hos Uber Elevate till Engineering and Technology.

Uber vill samarbeta med fler

Uber planerar att forma fler allianser med statliga institutioner. Företaget har sedan tidigare ett samarbete med Nasa för att utveckla mjukvara som kan klara av att hantera ett stort antal drönare över städer. Och från andra hållet kommer US Army.

– Armén vill utveckla en ny generation av obemannade drönare som inte kräver långa landningsbanor och som är tystare än dagens drönare. Armén vänder sig i allt större utsträckning till privata företag för forskning kring avancerad teknik, säger dr Jared Riddick vid US Amy Research Laboratorys Vehicle Technologt Directorate.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt