Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme

2019-02-11 10:00  
Foto: Sachelle Babbar

Redan vid 6,6 minusgrader kortas räckvidden med 41 procent. American Automobile Association har tittat på hur kyla och hetta påverkar elbilarnas batterier.

Den polarvirvel som påverkade norra USA i slutet av januari gav temperaturer under 40 minusgrader. Kylan fick det amerikanska postväsendet att ställa in utdelningen i Minnesota, Wisconsin, Illinois, Iowa, samt North och South Dakota. Väderfenomenet har också riktat uppmärksamhet mot hur elbilars batterier påverkas av kallt väder.

För CNBC berättade ägare av Tesla Model 3 och Chevy Bolt om hur räckvidden av deras elbilar hade halverats – men faktum är att det inte krävs några köldrekord för att batteriernas effektivitet ska minska påtagligt. En undersökning gjord av American Automobile Association har tittat på vad som händer vid 20 grader Fahrenheit – vilket motsvarar 6,6 minusgrader Celsius.

AAA testade fem elfordon: Tesla Model S, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Chevy Bolt. I en dynamometer utsattes de för naturliga körförhållanden, med och utan HVAC (Heating, ventilation, and air conditioning). Enligt undersökningen gör 6,6 minusgrader att räckvidden i snitt kortas med 41 procent.

Behövs information om att räckvidden drabbas

När elbilsägare sätter sig i ett iskallt fordon så drar de på maximal varmluft i kupén, vilket innebär en stor ansträngning för batteriet – och givetvis påverkar räckvidden. Enligt AAA:s undersökning ger beteendet vid 6,6 minusgrader en merkostnad med 25 dollar per 1000 miles (160 mil). Detta jämfört med energiåtgången vid 23 plusgrader. Enligt AAA behöver biltillverkarna bli bättre på att informera om detta.

– I takt med att utbudet blir mer varierat och räckvidden ökar blir elbilar ett allt mer attraktivt alternativ på marknaden. Så länge förarna förstår att det finns begränsningar när man kör elbilar i mer extrema klimat, så är det mindre sannolikt att de överraskas av ett oväntat tapp i räckvidden, säger Greg Brannon på AAA till the Verge.

Läs mer: Elektrisk snöskoter från Finland testas under VM i Åre

Men även extrem hetta påverkar som bekant bilarnas batterier. Enligt American Automobile Association gör stekande 35 grader att räckvidden sjunker med 17 procent. Här är det ventilation/luftkonditionering som är den absolut tyngsta faktorn bakom energitappet. AAA:s rekommendation är att man förkyler respektive förvärmer bilen vid höga eller låga temperaturer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt