Fordon

Så långt rullar deras dubbeldäckare på el

Snart ska bussarna trafikera London. Foto: Beulas

Spanska Beulas stoppade in en elektriska drivlina i sin dubbeldäckare. Bussens batteripack ger 40 mils räckvidd.

Publicerad

Beulas etablerade sig som bussbyggare i Katalonien redan 1934. Jewel är den andra generationen av Beulas dubbeldäckare, och nu har tillverkaren slagit sig samman med brittiska Equipmake, som har byggt in en av sina elektriska drivlinor i fordonet.  

Jewel E är strax under elva meter lång och knappt 4,4 meter hög, med en maxvikt på 19 ton. Chassit har integrerats med Equipmakes ZED Zero Emission Drivetrain, vars motor som mest levererar 400 kW med ett maximalt vridmoment på 3 500 Nm vid 1 000 rpm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här