Fordon

Så klarar sig avknoppningarna

Viktiga Saab-år. Klicka på bilden för större version. Illustration: Jonas Askergren.

Vicura och E-AAM Driveline Systems är två tidigare Saab-företag som klarar sig bra, även efter en Saabkonkurs.

Publicerad

Vicura var tidigare en del av Saab Powertrain, men avknoppades för ett år sedan med ekonomiskt stöd av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform.

– Mindre än tio procent av vår verksamhet är kopplad till Saab och vi har förberett oss på detta, säger Vicuras vd Dennis Lundgren.

Vicura, med säte i Trollhättan, har cirka hundra anställda, varav de flesta kommer från Saab. Företaget har hittills levererat växellådor till Saab och GM, men har på senare tid inriktat sig på nya kunder. Bland annat gör man växellådor till lastbilar, fartyg och vindkraftverk.

– Vi har uppdrag som rör bygghissar och en häcksax.

E -AAM är ett annat tidigare Saab­företag som kommer att överleva en konkurs. Verksamheten bygger på ett helt nytt drivsystem, som har utvecklats av GM och Saab. Den elektriska drivaxeln för fyrhjulsdrift presenterades i Ny Teknik som fyrhjulsdriftens motsvarighet till bokhyllan Billy. Systemet är byggt för att vara både enkelt och billigt att passa och installera i de flesta bilar.

Företaget har redan en handfull kontrakt och produktion åt de första beställarna ska påbörjas under 2013.