Fordon

Rimacs battericell ska överträffa Tesla

Rimac arbetar på att deras batteripack ska kunna utgöra en del av bilens kaross. Foto: Rimac

75 procent av batteripackets vikt ska utgöras av Rimacs nya battericell. Så skiljer den sig från Teslas 4680-cell. 

Publicerad

Bolaget siktar på att ta rollen som den ledande tillverkaren av batteridrivna superbilar. I sommar släpper Rimac modellen Nevera som sägs bli den snabbast accelererande serietillverkade bilen i världen. Till detta har tidigare VW-ägda Bugatti förts över till det kroatiska bolaget, där Porsche är minoritetsägare.     

Via divisionen Rimac Technology agerar man även underleverantör till andra elbilstillverkare. Bland annat ska kroaterna förse Koenigsegg och Aston Martin med batteripack. Och på batterisidan följer Rimac i Teslas fotspår.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här