Rimacs battericell ska överträffa Tesla

2022-07-20 13:30  
Rimac arbetar på att deras batteripack ska kunna utgöra en del av bilens kaross. Foto: Rimac

75 procent av batteripackets vikt ska utgöras av Rimacs nya battericell. Så skiljer den sig från Teslas 4680-cell. 

Bolaget siktar på att ta rollen som den ledande tillverkaren av batteridrivna superbilar. I sommar släpper Rimac modellen Nevera som sägs bli den snabbast accelererande serietillverkade bilen i världen. Till detta har tidigare VW-ägda Bugatti förts över till det kroatiska bolaget, där Porsche är minoritetsägare.     

Via divisionen Rimac Technology agerar man även underleverantör till andra elbilstillverkare. Bland annat ska kroaterna förse Koenigsegg och Aston Martin med batteripack. Och på batterisidan följer Rimac i Teslas fotspår.

Läs mer: Superbilsgurun: Därför har ”standardbilen” ingen framtid 

Variabel höjd

2020 presenterade Elon Musk Teslas egenutvecklade battericell 4680, så kallad från diametern på 46 mm och höjden på 80 mm. Nu utvecklar Rimac en batterimodul som även den bygger på celler med en diameter på 46 mm, men till skillnad från Tesla ska höjden på Rimacs celler kunna varieras.  

I en intervju med Automotive News Europe anger Rimacs teknikchef som målsättning att 75 procent av det totala batteripackets vikt ska utgöras av battericeller. En Tesla Model 3 ligger i dag på 64 procent – och även en så extrem bil som Rimacs Nevera når bara upp till 67 procent av packets vikt, skriver Carscoops.

Läs mer: Elbilstillverkaren Rimac fyller på kassan med fem miljarder

Samtalar med batteritillverkare

Rimac arbetar också på att batteripacket ska kunna utgöra en del av bilens kaross. Enligt AN räknar Rimac med att kunna leverera 40 000 batteripack under 2023 och 200 000 under 2028. Nu för de samtal med tre batteritillverkare om produktionen av cellerna.  

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt