Fordon

Rekorddyr bärgning får kritik

Försäkringsbolag kritiserar bärgningen av Costa Concordia. Myndigheternas krav på att fartyget ska flyttas i ett stycke har gjort bärgningen till den dyraste i historien.

Publicerad

Kritiken kommer bland annat från försäkringssyndikatet Catlin, vars andel av kostnaden stigit från 35 till 51 miljoner dollar, skriver Sjöfartstidningen. Den totala kostnaden har rusat till 3,1 miljarder kronor.

Ett billigare alternativ hade varit att skära upp fartyget i sektioner och sedan forsla bort dessa. Metoden som nu används innebär att fartyget rätas upp med hjälp av kranar och pontoner för att sedan bogseras till ett varv där Costa Concordia slutligen skrotas. Ett av motiven är att i möjligaste mån skona den oförstörda miljön kring ön Giglio där kryssningsfartyget gick på grund.

Trots att man oroat sig för att skeppet ska sjunka djupare på grund av sämre väder och kraftigare vågrörelser under vintern har bärgningen skjutits upp. Bogseringen kan vara klar tidigast i september i år.

Försäkringsbolagen varnar för att premierna kan stiga om fler länder än Italien väljer att ställa liknande höga krav på bärgningsmetoder.