Fordon

Regeringen vill satsa på snabbtåg

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterar regeringens infrastrukturproposition. Foto: Henrik Montgomery / TT

Ett nytt snabbtågsnät som förbinder storstäderna. Det vill regeringen bygga – med start nästa år.

Publicerad

Under Almedalsveckan för två år sedan försökte alliansen locka väljare med Sverigebygget: en satsning som framförallt byggde på ambitionen att bygga nya stambanor för höghastighetståg. Det skulle gå undan mellan Sveriges tre storstäder.

Idag föregick Moderaterna regeringens nya infrastrukturproposition med en debattartikel i Dagens Industri: de hade tänkt om och anser inte längre att nya stambanor och snabba tåg skulle bli något annat än en alldeles för hög kostnad.

Men regeringen har tagit över alliansens gamla stafettpinne: infrastrukturminister Anna Johansson (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) aviserade att regeringen tänker föreslå en satsning på ett nytt höghastighetssystem. De nya stambanorna ska byggas i etapper varav den första ska sträcka sig längs ostlänken mellan Järna och Linköping.

Läs mer:

Regeringen uppger att den totala kostnaden för utbyggnaden kommer att hamna kring 230 miljarder, siffror som bygger på en kalkyl av Trafikverket. Anna Johansson vill inte ange någon deadline för när hela det nya hastighetsnätet ska vara klart.

– Vi har inte angett något målår när hela systemet ska vara i drift, det går inte planera med precision. I vilka etapper det här ska ske är något för åtgärdsplaneringen.

På Ny Tekniks debattsida för några veckor sedan vände sig fyra KTH-professorer mot summan 230 miljarder. De ansåg att det vore fullt möjligt att bygga ett höghastighetsnät till en betydligt lägre kostnad, kanske så lågt som 160 miljarder kronor.

Läs mer:

Regeringen vill satsa totalt 622,5 miljarder kronor på transportinfrastrukturen mellan 2018-2029 och uppger att det är 100 miljarder kronor mer än i den nuvarande planen. Regeringen uppger också att pengarna ska gå till drift, underhåll och "nysatsningar". Men på en pressträff säger Anna Johansson att nysatsningen på höghastighetståg inte ingår i de 622,5 miljarder kronor regeringen föreslår.

Att moderaterna nu motsätter sig hela idén viftas bort av regeringen.

– Framtiden kommer visa behovet av höghastighetsbanorna är väldigt akut. Och det finns stor förväntan utanför rikdsagen när det gäller att få tillförlitlighet i järnvägsnätet, säger Anna Johansson.