Fordon

Regalskeppet Vasa måste stöttas upp

Fullskalemodell av en del av skrovsidan hos Vasa mäter fyra gånger fyra meter. Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer

Arbetet med att utveckla en ny stöttning till Vasa är i full gång. En fullskalemodell av en del av skrovet ska i sommar testas av forskare.

Publicerad

Regalskeppet Vasa ska finnas kvar till eftervärlden i tusen år till. Det är målet för alla som jobbar med skeppet. Men då krävs mer än det nya bultförband Ny Teknik nyligen rapporterat om. Skeppet behöver även en ny stöttning. Vaggan av stål som nationalklenoden vilar i ger inte det stöd som behövs. Det leder till att Vasa ändrar sin form.

- På sikt riskerar man krypbrott. Krypningarna i träet måste bromsas redan nu. Därför måste vi få reda på hur träet och alla förband beter sig, säger Anders Ahlgren, ingenjör på Vasamuseet.

I ett forskningsprojekt har nu en 3d-modell av skeppet skapats där simuleringar med finita elementmetoden kan köras. För att verifiera att den stämmer med verkligheten har timmermännen på museet byggt en fullskalemodell av en del av skottsidan på undre batteridäck. Modellen, som en fyra gånger fyra meter och en halv meter tjock, kommer troligtvis att testas på KTH i sommar.

I skrovmodellen av ek sitter dels dymlingar, det vill säga långa träpluggar, dels de nya bultförband i höghållfast stål som utvecklats i samarbete med Sandvik.

Om två år skall projektet vara avslutat och de mekaniska egenskaper hos Vasas trä och timmerstruktur vara kartlagda. Målsättningen är att innan dess komma igång med arbetet att designa och konstruera den nya stöttningen.