Fordon

Porsche-chefen avslöjar: fler batteribilar på gång

Oliver Blume på scen på Shanghaimässan Foto: Porsche

Mer effekt och tuffa kinesiska miljökrav. Det är två av skälen till att sportbilsmärket Porsche allt mer sneglar på elektrifiering. Det avslöjade företagets chef på bilmässan i Shanghai.

Publicerad

Porsche är det klassiska sportbilsmärket som gått från nischtillverkare till att erövra allt fler segment. Men nya bilklasser som suvar och sedaner är inte det enda på den tyska tillverkarens tapet – elektrifiering kommer att bli allt viktigare.

Skälet är tvådelat. Dels ger tekniken möjlighet till mer effekt och prestanda och dels måste man hitta på något för att klara nya utsläppskrav. Det senare är särskilt intressant för den kinesiska marknaden.

I Kina kommer utsläppskraven, mer än något annat land, vara det som främst dikterar villkoren för bilar, och vill man leverera sportiga modeller så måste man titta på något annat än förbränningsmotorer och turboaggregat.

Porsches första elbil ska lanseras 2019, och baseras på konceptet Mission E.

Men på Shanghaimässan kom det mer el-nyheter. I en intervju med branschtidningen Automotive News avslöjade Oliver Blume, vd för märket, att fler batteridrivna modeller kan vara på gång.

Läs mer:

Utöver rena elbilar ska även ”hybridiseringen” av modellfloran utökas. I dagsläget erbjuds suven Cayenne och fyrdörrarsbilen Panamera med laddhybriddrivlina. I Shanghai visade Porsche upp sin uppdaterade Panamera i hybridtappning – en version som med sina 680 hästkrafter i systemeffekt blir tillverkarens mest kraftfulla fyrdörrarsbil.

– Det handlar om mer än att bara anpassa sig till kraven. Vi tycker att teknologin som sådan är intressant. Eldrift ger bilar en väldigt sportig körupplevelse, vilket passar bra med vårt märkes kärnvärde, sa Blume till Automotive News.

Porsche är Volkswagenkoncernens diamant. Märket genererar mest vinst i gruppen och bland annat dessa pengar hjälper till att finansiera biljättens utveckling inom elektrifiering.

Kina är den absolut viktigaste marknaden för Porsche. Bara i mars ökade man försäljningen med 10 procent och hittills i år står det asiatiska landet för närmare en tredjedel av all försäljning. Att man då väljer att anpassa modellutvecklingen efter Kinas utsläppskrav är högst förståeligt.

Läs mer: