Fordon Pollaren som lossnade: ”Bästa teorin är materialfel” Pollarens övre del lossnade från Stadsgårdskajen. Till vänster syns brottytan i gjutjärnet. Foto: YN Materialteknik Pollaren som lossnade består av ett metallhölje fyllt med betong och uppskattas väga ungefär 100 kilo. Foto: Stockholms Hamnar Betongfundamentet och bultarna blev kvar på Stadsgårdskajen när pollaren slets loss. Henrik Cars Foto: Stockholms Hamnar Mattias Sandell Foto: Stockholms Hamnar Det var troligen materialfel som gjorde att en 50 kilo tung pollare av gjutjärn och betong lossnade från Stadsgårdskajen i Stockholm. Den slutsatsen drar experter som har utrett olyckan. Linda Nohrstedt Publicerad 5 jan 2016 kl 13.12 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon material fartyg
KARRIÄR Nevs varslar alla anställda – men kastar inte in handduken Det var bara 20 personer kvar. Men nu har även de sista anställda vid elbilsbolaget Nevs i Trollhättan varslats.
DEBATT ”Fyra åtgärder som ska göra vätgas möjlig för sjöfarten” DEBATT. Sverige kan bli ledande inom sjöfartens omställning med vätgas, men det krävs flera insatser av samhället, skriver Gotlandsbolagets vd och en forskare vid Uppsala universitet.