Pedalcell lanserar nästa generations cykeldynamo

2019-05-28 10:38  

Cadence X levererar upp till 20 watt, vilket ska räcka för att stödja exempelvis en mobilladdare. Dynamons sensorer känner dessutom när cyklandet går tungt och minskar då motståndet.

Att cykla må vara miljövänligt, men alla de batterier som belysningen suger i sig är inte fullt lika grönt. Få vill ha gamla tiders cykeldynamo där en metalltrissa ligger och bromsar på framhjulet – men nu lanserar Chicago-baserade Pedalcell nästa generations dynamo.

Cadence X skickar dynamons elektricitet via en kondensator i handtaget, som lagrar energin och ger ett jämt flöde av ström. Cykeljuset lyser alltså lika starkt när man kör långsamt eller står stilla. Det rör sig dock inte om ett batteri utan om energilagring med grafen.

Metalltrissan har ersatts av ett tunt, gummiklätt hjul som ligger an mot framfälgen. Tack vare inbyggda sensorer som känner av cykelns acceleration, hastighet och stigning kan trissan kompensera sitt motstånd och minska friktionen när cyklisten har tungt motstånd – och när man bromsar slår algoritmen istället på maximal tröghet för att optimera laddningen.

Läs mer: Batterierna i din elcykel kan komma från barnarbete

Dynamon levererar 15-20 watt, att jämföra med 3-6 watt hos den antika varianten. Det innebär att Cadence X ska klara av att stödja exempelvis en mobilladdare, en cykeldator, elektrisk växling eller olika typer av kameror, framgår det av företagets hemsida.

Superdynamon kommer dock inte att erbjudas till privatkunder. Tanken är att dels att sälja den som en fabriksintegrerad lösning för cykelflottor samt en version som går att efterinstallera till hugade uthyrare. Möjligheten att kunna driva en skärm samt kunna GPS-spåra och låsa cykeln kommer förmodligen vara efterlängtat av många cykeltjänster. De två enheterna sägs väga 270- respektive 320 gram.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt