Opels satsning – nu kommer första laddhybriden

2019-05-14 14:39  

En nytändning och en produkt som är rätt i tiden. Nu har Opel presenterat sin första laddhybrid, Grandland X Hybrid4.

För två år sedan såldes Opel till PSA Peugeot Citröen. Och det verkar som att receptet för att få det krisande märket på benen har lyckats. Inte nog med att åren av förlust direkt omvandlades till positiva resultat – elektrifieringstekniken har nu även kommit till Rüsselsheim.

Den nya modellen är en fyrhjulsdriven crossover-laddhybrid, alltså alla de trender som just nu råder i ett och samma paket. Tekniken är direkt hämtad från PSA-hyllorna och drivlinan består av en 1,6-liters bensinare som får hjälp av två elmotorer.

Den främre elmotorn sitter på framaxeln och är kopplad till bilens åttastegade automatlåda och anpassad för hybriddrift. Elmotor nummer två sitter på bakaxeln och är monterad tillsammans med en omvandlare. Vilket då ger fyrhjulsdrift.

Enbart elektrifierade modeller 2024

Förbränningsmotorn har en effekt på 200 hästkrafter och i symfoni med de elektriska uppnås en systemeffekt på 300 hästkrafter. Batteriet är på 13,2 kWh och enligt Opel ska den förnuftige föraren klara upp till 50 kilometer på ren eldrift (WLTP). Som standard har bilen en ombordladdare på 3,3 kW och på tillvalslistan ligger ett alternativ med 6,6 kW. Det senare gör att man ska ha full kräm i batteriet på strax under två timmar.

Grandland X Hybrid4 är den första av sitt slag, och inledningen på en elektrifieringsoffensiv som ska innebära att tillverkaren 2024 enbart kommer erbjuda elektrifierade modeller. Vad priset för laddhybrider blir återstår att se, men om ett par veckor kommer generalagenten att öppna orderböckerna.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt