Nya svenska snabbtåg utreds

2008-12-18 10:03  
Upp mot 350 km/h blir toppfarten på en ny snabbtågsbana (Ill: Jonas Askergren)

Gunnar Malm, vd för Arlandabanan, fick i dag torsdag regeringens uppdrag att utreda banor för höghastighetståg i Sverige. Det uppger Kenneth Hultgren, pressansvarig hos infrastrukturminister Åsa Torstensson. Regeringen ser gärna att näringslivet bidrar till den förväntade miljardkostnaden.

Gunnar Malm, vd för Arlandabanan Infrastructure AB och tidigare finans- och säkerhetsansvarig inom SJ, ska nu utreda förutsättningarna för att bygga banor för höghastighetståg i Sverige. Det är tåg som kör 350 km/h, vilket är 150 km/h snabbare än dagens X2000-tåg.

Beslutet togs i dag av regeringen, enligt Kenneth Hultgren.

Höghastighetståg finns redan i flera länder i Europa, bland annat har man i Spanien gjort kraftiga satsningar på senare år.

– Gunnar Malm ska utreda om det är samhällsekonomiskt lönsamt med höghastighetståg, var det i så fall är möjligt att börja bygga, vilka sträckor som ska prioriteras och hur finansieringen ska klaras. Regeringen ser gärna att privata företag medverkar till finansieringen, säger Kenneth Hultgren.

Enligt en aktuell studie från Banverket kostar sträckorna Göteborg-Stockholm via Jönköping samt Stockholm-Malmö via Jönköping i storleksordningen 100-150 miljarder att bygga.

–Det krävs helt nya banor som bara är till för höghastighetstågen, konstaterar Kenneth Hultgren.

För jönköpingsborna skulle restiden till Stockholm med de nya tågen minska från i dag dryga tre timmar till en timme och tio minuter, säger Kenneth Hultgren.

Gunnar Malm ska vara klar i september 2009. Då ska också de statliga trafikverken och regionerna vara färdiga med detaljerna kring hur de vill satsa regeringens utlovade infrastrukturmiljarder.

Regeringen väntas därefter att ta beslut om en plan för nya infrastruktursatsningar vid årsskiftet 2009-2010. Denna väntas gälla för perioden 2010-2021, enligt Kenneth Hultgren.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt