Fordon

Nya superbilen drivs av metanol och bränslecell

Foto: Gumpert
Foto: Gumpert
Foto: Gumpert
Foto: Gumpert

Roland Gumpert har en udda drivlina. Metanol omvandlas till vätgas, och en bränslecell levererar elen direkt till de fyra motorerna. Systemet är gott för 536 hästar.

Publicerad Uppdaterad

En uppsjö av varumärken har gjort Kina till den ledande elbilstillverkaren globalt. Bland de yngre bolagen finns Aywais, som nu lanserar två elsuvar i Europa. Uppenbarligen saknar företaget varken kapital eller framåtanda. I Aiways portfölj ingår bland annat Roland Gumpert vilket innebär både mannen och bilmärket som bär hans namn.

Redan 2014 visade Gumpert upp en bil kallad Explosion i Genève. Nu har han skapat en ny superbil på plattformen under kinesisk regi, som skulle ha avtäckts på årets bilmässa. Nathalie är dock en udda fågel.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här