Teslas laddnätverk har länge varit en av de saker som skiljer elbilsmärket från övriga biltillverkare. Förvisso har Audi, BMW, Ford, Mercedes, VW och Hyundai tillsammans Ionity – men ingen har valt att integrera laddning på det sätt som Tesla gör.
I fjol var ett stort år för tillverkaren. Då öppnade Tesla sin 2 000:e laddstation och världen över hade företaget i juli över 18 000 snabbladdare. Nu har Tesla nått ytterligare en milstolpe då den nya fabriken i Kina för snabblade officiellt har invigts.
Anläggningen som inte ligger långt från Gigafactory Shanghai ska bygga 10 000 snabbladdare årligen. Modellen är den så kallade version 3 som klarar av att leverera upp till 250 kW.
Tesla vill ta andelar på kinesiska marknaden
”I dag har Tesla Shanghai Supercharging Station Factory officiellt startat produktionen.”, skriver Tesla på sin kinesiska Weibo-blog.
Öppningen är en del av tillverkarens ambition att ta en större del av den kinesiska kakan. Med sina båda fabriker i så är målet nu att snabbt få ut både bilar och laddstationer – och på så sätt ha en attraktiv fördel jämfört med övriga tillverkare.
I dagsläget har Tesla 750 Superchargerstationer i Kina, bland annat den station som beskrivs som ”världens största” med 72 snabbladdare på ett och samma ställe.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.