Nya designen ska revolutionera flyget

2017-11-10 09:54  
Foto: Nasa

En renässans inom flygindustrin. Amerikanska Nasa säger att deras nya koncept ska ge enorma effektivitetsvinster och förändra hur branschen utvecklas. “Det här är ett genombrott inom kommersiell flygtrafik”, påstår myndigheten.

Det är i ett pressmeddelande som Nasa säger att de är nära ett genombrott i flygplansdesign – detta med konceptet ”STARC-ABL”. Förkortningen står för ”single-aisle turboelectric aircraft with an aft boundary-layer propulsion”, och precis som man kan ana handlar det om att man satt en motor bak på planet.

– Vi utforskar och utvecklar banbrytande teknologier för flygplan, med drivlinor som dramatiskt kan förbättra effektiviteten och minska klimatpåverkan från flygindustrin, säger Jim Heidmann, chef för projektet Advanced Air Transport Technology på Nasa.

Idén är ganska simpel. Genom att sätta en stor turbofläkt/dubbelströmsmotor i stjärten på flygplanet kan man fånga upp den luft som färdas i en lägre hastighet längs med plankroppen. Detta innebär att man kan ha mindre motorer på vingarna, vilket i sin tur betyder att de skapar mindre luftmotstånd, vilket ger bättre bränsleeffektivitet.

Men det hela slutar inte där. För att ytterligare förbättra effektiviteten har Nasa lagt till generatorer till turbofläktarna på vingarna. Och energin från dessa används för att driva stjärtmotorn.

Om det hela fungerar som tänkt så kommer detta innebära att den stora motorn, som står för huvuddelen av drivkraften framåt, inte behöver något bränsle.

Resultatet är att ett plan med den här designen behöver 10 procent mindre bränsle jämfört med en traditionell motorlayout.

Ännu så länge är det hela bara ett skrivbordskoncept, men Nasa har startat samarbete med Boeing, US Aero, Liberty Works samt University of Georgia för att utveckla idén ytterligare för ett plan med 150 säten.

Men tro inte du kommer kunna ta en tur i en STARC-ABL inom den närmsta tiden. Målet är att man ska ha en flygbar prototyp i luften inom 20 år – först därefter kan en kommersialisering bli aktuell.

Se filmen med nya tekniken här:

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt