Nya bränslet e-diesel – utvinns ”ur luften”

2017-11-08 13:58  

En ny typ av klimatvänlig diesel – som kan ”trollas fram ur luften”. 2018 kommer Audi vara med och starta en pilotfabrik för framtagning av ett nytt drivmedel kallat e-diesel. Runt 400 000 liter om året ska produceras.

Tyska tillverkaren Audi har i flera år experimenterat med och forskat kring mer klimatvänliga drivmedel. Alternativ till fossila bränslen – som går att använda i den traditionella förbränningsmotorn.

Och nu har man kommit fram till pilotstadiet. I början av 2018 kommer tillverkaren vara med och bygga en ny produktionsanläggning i Schweiz där man ska framställa en syntetisk koldioxidbaserad diesel.

– Tack vare ny teknologi kommer vi kunna hantera produktionen av e-diesel effektivt i kompakta enheter, något som gör det mer ekonomiskt, säger Reiner Mangold, chef för hållbar produktutveckling på Audi, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Holthausen Group hackade en Tesla – fick den att drivas av vätgas

Enligt Audi har e-diesel potentialen att göra konventionella motorer nästintill koldioxidneutrala. För att producera bränslet kommer man använda sig av vattenkraft. Enkelt beskrivet är den kemiska principen att ”grön el” genereras av vattenkraftverket, som sedan används för att separera väte och syre i vatten i en elektrolys. I nästa steg reagerar väten med koldioxid genom att använda en ”innovativ och väldigt kompakt mikroprocessteknologi”.

Koldioxiden ämnar man hämta från atmosfären eller från biogas – och tillverkaren påstår att det är den enda kol som behövs i ekvationen.

Den icke beskrivna mikroprocessteknologin gör att man kan forma långa kolvätekedjor. I sista steget så bryts dessa isär för att skapa slutprodukten e-diesel, samt ett vax som man kan använda inom andra områden.

Om man lyckas framställa e-diesel enligt denna princip – till ett rimligt pris och i tillräckliga kvantiteter – så skulle det vara ett enormt framsteg. Dels skulle man ge hela bilbranschen ett andningshål i omställningen till eldrift. Och dels skulle branschen kunna fortsätta att använda sin nuvarande teknik.

Pilotprojektet, som drivs av Audi samt partnerföretagen Ineratec och Energidienst, är det andra i sitt slag. Biltillverkaren har sedan tidigare ett samarbete med tyska Sunfire som även det är inriktat på ”power-to-liquid-principen”. Därtill jobbar man även med att ta fram syntetiskt metan samt en form av syntetisk bensin i andra projekt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL