Holthausen Group hackade en Tesla – fick den att drivas av vätgas

2017-11-08 10:54  
Tesla Model S. Foto: IBL

Kan man få en Tesla att drivas av vätgas och sedan kalla den för Hesla? Tydligen.

Den holländska bränsleleverantören Holthausen Group fick en idé. De ville hacka en Tesla och laborera med drivmedlet. Så de tog sig an en Tesla Model S och började mecka.

Tesla Model S är den mest kända elbilen på marknaden, och en av de vanligaste elbilarna i Sverige. Den billigaste modellen 75D tar dig 416 kilometer på en laddning. Vill du ta dig längre än så måste du stanna och ladda.

Det är just det här som det holländska företaget ville experimentera med, vad händer om man adderar lite väte? Tar sig bilen längre?

Genom att kombinera elbilens batteri komponenter från deras ”Project Helsa” lyckades de öka bilens räckvidd till 1000 kilometer – vilket är dubbelt så långt jämfört med den billigaste Model S-bilen, skriver The Drive.

Företaget är det första i världen att lyckas göra en el- och vätgasdriven Tesla. Eftersom Tesla inte var involverade i projektet köpte de en bil begagnad.

Att få en Tesla Model S att acceptera väte som bränslekälla var inte lätt, säger ingenjören Max Holthausen, och beskriver fordonets system som en stor labyrint. En labyrint de till slut hittade ut från – nu rullar Heslan på två bränslekällor.

Den ena källan är det redan installerade batteriet, och det andra är väte som lagras i tankar inuti bilen.

Så här fungerar Holthausens lösning: Vätgasmolekyler pumpas in i en bränslecell, där en anod avlägsnar sina elektroner. som sedan passerar genom en krets till batteriet för att ge den extra laddning. Vätet, som nu är joner, passerar sedan en katod där de återförenas med elektroner och binder med syre för att bilda vatten för att sedan lämna bränslecellen.

Viktor Krylmark

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt