Fordon

Nu ska de bygga en flygande prototyp av sin jetdrivna mc

Foto: Jetpack Aviation
Foto: Jetpack Aviation

Deras flygande motorcykel ska prestera 241 km/h – men enligt Jetpack Aviation är den teoretiska toppfarten över 640 km/h. Nu har investerare lagt pengar för att få upp en prototyp i luften.  

Publicerad

Grundaren David Mayman har visat att Jetpack Aviation besitter den tekniska kompetensen för att få upp fantasifordon i luften. Företagets namn kommer från deras första produkt – men med en toppfart på 193 km/h har JB-10 mer gemensamt med Iron Man än med Nasas gamla jetpack.

Flygtiden för JB-10 ligger på åtta minuter, och för att åka framåt eller stanna lutar man sig helt enkelt framåt eller bakåt. Från marken kan det hela se komplicerat ut, men en rad sensorer kontrollerar de små jetmotorerna åt bäraren. 2016 började Mayman sälja sitt jetpack till utvalda, kvalificerade kunder.

Företagets senaste produkt kan närmast beskrivas som en flygande motorcykel. Som namnet antyder liknar Recreational Speeder de farkoster som man åker på i Star Wars, men till skillnad från i filmens värld ska JPA:s mc både kunna köras och flyga autonomt.

Under våren öppnade JPA för förbeställningar av Recreational Speeder, och nu har företaget fått loss två miljoner dollar – motsvarande 19,4 miljoner kronor – för att bygga en flygande prototyp.

Bland investerarna finns bland andra Skypes medgrundare Jaan Tallin och Draper Asociales. Enligt Mayman kommer pengarna att räcka för hela processen, från design till att farkosten kommer upp i luften. Det rapporterar Tech Crunch.  

Jetmotorer står för framdrivning och lyftkraft. Maxhastigheten sägs vara 241 km/h, men enligt företaget är den teoretiska toppfarten över 640 km/h. Och farkosten ska kunna ta sig till 4 572 meters höjd.

Företagets grundare anser att jetmotorer är att föredra då dagens batterier inte har den täthet som krävs för att hantera vertikal lyftning och landning. Den automatiskt stabiliserande tekniken ska innebära att det går väldigt fort att lära sig flyga den drygt 100 kilo tunga maskinen. JPA kommer dock att hålla utbildningar med köparna.

Som drivmedel anges fotogen, diesel eller jetbränsle – och att tanka den ska ta mindre än fem minuter. Även detta är en styrka gentemot elektrifierade drönartaxis. I klippen nedan kan man se hur Jetpack Aviation tänker sig att föraren möter ett tankfordon baserat på samma plattform, i vildmarken.