Fordon
Nu säljs det fler bensin- än dieselbilar i Europa
Det säljs fler bensinbilar än dieselbilar i Europa. Foto: ACEA
För första gången sedan 2009 säljs det nu fler bensinbilar än dieslar på den europeiska marknaden. Det rapporterar ACEA.
Allt fler städer öppnar för ett dieselförbud – och även vår regering har gett grönt ljus för svenska kommuner att hindra äldre fordon från att köra i städernas miljözoner. Nu har dieselskandalens följdeffekter också fått ett rejält genomslag i försäljningen av personbilar.
European Automobile Manufacturers Association (ACEA) har släppt sin rapport för det första halvåret, och för första gången sedan 2009 är försäljningen av bensinbilar större än andelen sålda dieselbilar i Europa.
Marknadsandelen för dieslar sjönk från 50,2 till 46,3 procent. Totalt handlar det om en minskning med 152 323 fordon. Samtidigt gick andelen sålda bensinbilar upp från 45,8 till 48,5 procent – en ökning med 328 615 sålda bilar.
Läs mer:
Laddningsbara elfordon står för 1,5 procent av marknaden, hybrider för 2,6 procent – och naturgas för 1,3 procent. ACEA anser dock att den emissionsfria andelen måste öka.
– Alternativa drivlinor kommer onekligen spela en allt större roll i transportmixen, och alla europeiska har investerat tungt i dem. Nu behöver man göra mer för att övertyga konsumenterna att köpa fordon med alternativa drivkällor, exempelvis genom att implementera rätt sorts incitament och utveckla laddinfrastrukturer över hela EU, säger ACEA:s generalsekreterare Erik Jonnaert i ett uttalande.
Branschorganisationen ser dock faror med att en snabb dieselflykt kan leda till ökade utsläpp.
– Under tiden kommer dieselbilar vara fortsatt vara viktiga – eftersom de släpper ut betydligt mindre koldioxid än bensinbilar. Därför måste de vara en del av den gradvisa övergången till fordon med låga CO2-utsläpp, och agera ”teknikbrygga”, säger generalsekreteraren.