Nu blir längsta flygfarkosten i världen ännu längre

2020-01-15 12:18  

Det brittiska luftskeppet Airlander 10 blir 98 meter långt. Det brittiska företaget har presenterat sin slutliga produktionsversion. Farkosten blir dessutom helt elektrifierad.

Det har gått ett år sedan Hybrid Air Vehicles meddelade att produktionen av deras hybridluftskepp skulle starta. Nu presenterar britterna designen för den slutgiltiga produktionsversionen av Airlander 10.

En nyhet är att vad som redan var världens längsta flygfarkost har vuxit. Den ursprungliga längden på 92 meter är nu cirka 98 meter, med en bredd på 44 meter. Det rapporterar BBC.

Designen på ballongen har dessutom ändrats med en rundare front och ett nytt stjärtparti. Det minskade luftmotståndet ska ge en lägre energiförbrukning. Man har också ersatt det tidigare fasta landningsstället av helikoptertyp med ett antal ben som kan fällas in under färd.

Krävs mindre gas för att få lyftkraft

60-80 procent av farkostens vikt kommer utgöras av helium. Gasen är av säkerhetsskäl är indelat i flera separata utrymmen. Genom att ballongen är formgiven som en flygplansvinge krävs det mindre gas för att ge lyftkraft än vad som exempelvis var fallet med historiska farkoster som Hindenburg, vars vätgas var effektivare än det mindre brandfarliga heliumet. En annan skillnad är att Airlander saknar ett inre ramverk.

Läs mer: De vill bygga en 2,4 kilometer lång zeppelinare

I ett tidigare utförande kom kraften till propellrarna från fyra diesel-V8:or, men HAV har inlett ett samarbete med Collins Aerospece och University of Nottingham för att Airlander nu ska bli helt elektrifierad.

19 passagerare får plats

Målsättningen har varit att börja frakta passagerare i mitten av 20-talet, och nu är siktet inställt på att ha den färdiga farkosten i luften till 2024. Enligt den gamla specifikationen kunde Airlander ta 19 passagerare, men det är oklart om den större gondolen i slutversionen har utökat den kapaciteten.

HAV är baserat i Vedford samt i Kempston, och nu förhandlar företaget om att få loss fyra produktionsplatser för sina skrymmande luftskepp. Det skriver HAV på sin hemsida.

John Edgren

Mer om: Luftskepp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt