Fordon
Norska Tesla-ägare anser sig vara lurade
79 norska Tesla-ägare hävdar att deras fordon inte levererar vad företagets marknadsföring har utlovat. Foto: Tesla
Ännu en gång hotas Tesla att dras inför skranket av missnöjda kunder i Norge. 79 bilägare hävdar att deras fordon inte levererar vad företagets marknadsföring har utlovat. Nu gör de gemensam sak med tidigare fall.
I Norge rullar drygt 1 200 exemplar av Tesla Model S P85D, och just nu utgör fordonen en huvudvärk för biltillverkaren – för nära var tionde ägare anser sig vara lurad.
Det är inte första gången som företaget har tvingats gå i strid med norska konsumenter. I december 2016 gjorde Tesla Motors Norway upp med 133 kunder som ansåg att deras Model S P85D inte svarade upp mot de löften kring antal hästkrafter som angivits i företagets marknadsföring av bilarna. I förlikningen gav Tesla då respektive ägare 65 000 norska kronor kontant, alternativt uppgraderingar eller utrustningspaket som en motsvarande kompensation.
Under 2017 gick 38 Teslaägare till norsk domstol med samma klagomål – och nu hotar fler kunder med rättegång. Den här gången är det 79 personer som konstaterar att deras Model S P85D marknadsfördes med 700 hästkrafter, en siffra som sedan blev nedjusterad till 469 hästkrafter av Tesla. Totalt är det alltså 117 konsumenter som hotar att dra biltillverkaren inför domstol.
– Det är samma typ av problem som slutade med förlikning förra gången. Det handlar om bileffekten och fel i marknadsförings- och säljprocessen. Men jag vill inte gå in närmare på belopp, säger advokaten Christoffer A. Falkeid, som representerar de 79 kärande, till Dagens Næringsliv.
Nedjusteringen av hästkrafterna berodde på att batterierna inte kunde leverera nog mycket ström till motorerna, men enligt Tesla ska allt vara i sin ordning.
Företaget har gjort ett offentligt uttalande kring klagomålen från kunderna. Tesla hävdar att egna undersökningar av Model S P85D, och tester utförda av tredje part, visar att siffrorna för accelerationskapacitet och motorkraft alltid har överensstämt – och till och med underdrivits. Avseende acceleration angav tillverkaren 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Tesla påpekar att Motor Trend och andra dock har fått testresultatet 3,1 sekunder. Den motorstyrka som angivits ska enligt Tesla vara bekräftad och godkänd av berörda europeiska myndigheter. Om ingen förlikning mellan biltillverkaren och ägarna hinner förekomma domstolen så tas målet upp i Oslo under april.