Ny studie: Lönsamt med elbil som taxi

2018-01-12 06:00  
Teslabilarna drog i genomsnitt in störst intäkter från taxiverksamheten, visar en studie mellan olika fordonstyper. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT, Pontus Lundahl / TT

Trots rejält dyrare inköpspris visade sig Taxi Stockholms batteribilar vara lönsammare än biogas- och dieselhybrider sett över tre år, visar en ny studie.

Nya drivlinor och bränslen skapar nya förutsättningar för lönsamhet. Batteribilar har hittills avskräckt med högre inköpspris och sämre räckvidd. Å andra sidan har de lägre bränslekostnad per kilometer.

Taxiverksamhet kännetecknas av mycket höga miltal och därmed påföljande service. Hur ser lönsamheten ut för de åkare som väljer att pynta den betydligt högre summa som en batteribil betingar i inköpspris?

Det har Jens Hagman och Joram Langbroek vid Kungliga Tekniska Högskolan undersökt. Genom att samla in ett års kördata från nio batteribilar (Tesla Model S 85, årsmodell 2014) samt 15 dieselhybrider och biogasbilar (Mercedes-Benz E300 Hybrid, 2014, och Mercedes-Benz E200 NGT, 2014) inom Taxi Stockholm har de undersökt hur lönsamheten ser ut för respektive fordon. Siffror från ett år (april 2016 till mars 2017) har extrapolerats till tre år för att motsvara en typisk längd på ett ägande.

Läs mer: Prognos: 2018 slår elbilen igenom – på riktigt

Resultatet visar att en Tesla i genomsnitt kostade ungefär lika mycket att äga (554 000 kronor) som dieselhybriden (550 000 kronor) respektive biogasbilen (574 000 kronor).

Teslabilarna drog i genomsnitt in störst intäkter från taxiverksamheten, 4,4 miljoner kronor på tre år. Biogasbilen drog in i snitt 4,2 miljoner och dieselhybriden 3,6 miljoner kronor. Batteribilarna gick i snitt längre sträcka per arbetspass (260 kilometer jämfört med 240 kilometer för de båda övriga).

– Att de skulle göra fler kilometer förvånade oss. Men de gör många turer till Arlanda eftersom de får gå först i taxikön där. Det påverkar säkert, säger Jens Hagman.

Ett rörelseresultat för taxiverksamheten under tre år räknades ut genom att lönekostnad och total ägandekostnad drogs av från intäkterna. Batteribilarnas genomsnittliga rörelseresultat blev 1,39 miljoner kronor, biogasbilarnas 1,28 miljoner och dieselhybridernas 1,05 miljoner kronor. Rörelseresultat per körd kilometer skiljer sig dock eftersom Teslorna kört längre sträckor: Biogasbilen gav ett resultat på 4,0 kronor per kilometer, batteribilen respektive dieselhybriden 3,8 kronor per kilometer.

– Vi hade en form av hypotes på förhand. Taxibilar körs mycket och man kan därmed slå ut inköpspriset på många mil. Men att intäkterna för batteribilarna var så stora förvånade oss eftersom laddningen utgör en stor osäkerhetsfaktor. När man laddar tjänar man ju inga pengar.

Det finns så klart flera viktiga förhållanden att känna till kring studien. Jens Hagman påpekar att de tvingats göra några antaganden.

– Bland annat vad gäller laddning – vi vet inte exakt hur förarna laddar. Vi har därför antagit en tredjedel hemmaladdning, en tredjedel gratis i Teslas egna superchargers och en tredjedel i Vattenfalls laddnät, säger han.

Läs mer: Rapport: Så blir hälften av de nya bilarna eldrivna 2030

Reparationer är en annan osäkerhetsfaktor eftersom endast ett års data har analyserats.

Samhällets incitamentsstruktur påverkar också lönsamheten. Ett påtagligt incitament är elbilsbonusen på 40 000 kronor (kommer i år att höjas till 60 000 kronor). Dessutom finns i Stockholmsområdet flera åtgärder som syftar till att höja efterfrågan på elbilstaxi. En av dem är som tidigare nämnts att dessa bilar går först i taxikön på Arlanda. En annan är initiativet Nollzon som erbjuder kunder elbilsprioritet vid beställning av taxi.

– En av de intervjuade elbilsförarna sa att 80 procent av hans körningar kom från Nollzon, berättar Jens Hagman.

Laddinfrastrukturen är dock fortsatt ett hinder för utbyggnad av elbilstaxi.

– Redan med de få elbilar som finns i dag uppstår köer, särskilt vid Teslas snabbladdare i Upplands Väsby. I nästa steg ska vi kolla på hur privatpersoner och taxiförare laddar för att om möjligt undvika krockar, säger han.

Läs mer: Så lite koll har vi när vi köper ny bil – och så sänker det elbilar

Belan Bahram är projektledare för elbilar på Taxi Stockholm. Han var även den första åkare i Stockholms län som köpte en Tesla, år 2014. Han tror att studien kan ge en klarare bild av att batteribilar kan vara lönsamt inte bara inom taxiverksamhet utan även som privatbil.

Hur går diskussionerna inom Taxi Stockholm kring elbilar kontra andra bränsleslag?

– Människan är till sin natur rädd för nya saker. Men diskussionerna är för det mesta positiva. Vi är överens om att framtiden ser annorlunda ut. Om det blir batteribilar, bränsleceller eller svävare återstår att se. Det är upp till biltillverkarna. Tekniken går snabbt framåt just nu.

Han hade sin Tesla i 2,5 år. Men trots att studien visar på god lönsamhet köpte han inte en ny Tesla när det var dags för byte. I hans taxibolag rullar just nu sju biogasbilar och en diesel. Privat kör han laddhybrid.

– Enligt den information som finns ska det komma batteribilar under 2018 som är mycket billigare än Model S men som har en tilltalande räckvidd. Jag väntar på ett billigare fordon än Teslan, säger han.

I hela Taxi Stockholm rullar just nu 13 Tesla Model S. Nyligen meddelades att batteribilsflottan utökas med 30 Renault Zoe. 26 av dem har hittills tagits i trafik, enligt Belan Bahram

Om studien

Studien är inskickad till en vetenskaplig tidskrift men ännu inte publicerad. Den presenterades i måndags vid Transportation research board i Washington. Studien är ett delmoment i projekt Elbilstaxi vilket är ett samarbete mellan Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall. Jens Hagman delar sin arbetstid mellan KTH och Sustainable innovation.

Studien finansieras av Energimyndigheten.

Nollzon och Arlanda

Nollzon är ett initiativ som gör att en elbilstaxi automatiskt och kostnadsfritt prioriteras till de kunder som anslutit sig. Hittills är det bara möjligt för företag att ansluta sig. Nollzon är grundat av ABB, Sustainable Innovation, Vattenfall, IBM och Gröna Bilister.

Taxibilar på Arlanda får ställa sig i taxikön beroende på hur stora koldioxid- och kvävoxidutsläpp de avger. Batteribilar får högst poäng och får därmed alltid ställa sig främst i kön.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL