Fordon Norge först i världen med hybriddriven snabbfärja Foto: Norled GS Marine i norska Gursken ska bygga världens första kommersiella snabbfärja med hybriddrift. I maxhastighet ska batterierna få dieselhjälp. Tore Stensvold / Teknisk Ukeblad Publicerad 18 jan 2018 kl 15.50 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Rederiet Norled har beställt en hybridfärja med plats för 86 passagerare från båttillverkare GS Marine i Gursken. Från januari 2019 ska den trafikera rutten Haugesund–Røvær på sydvästra kusten. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ färja fordon hybrid Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.