Fordon

Första frigående batteridrivna vägfärjan beställd

Den batteridrivna färjan är av samma typ som den dieseldrivna Saturnus på bilden. Foto: Truls Persson, Trafikverket
Anders Werner, rederichef Trafikverket Färjerederiet och Jüri Taal, representant för varvet Baltic Workboats, Estland, i samband med undertecknandet av avtalet. Foto: Ingrid Jarnryd

Sveriges första frigående batteridrivna vägfärja börjar byggas i år och sätts i trafik 2019. Den byggs för en last på 600 ton och får ett batteripaket på omkring 800 kWh.

Publicerad

(Artikeln har uppdaterats)

Vägfärjan kommer att ha plats för 80 bilar och 297 passagerare. Den blir 100 meter lång och 18 meter bred. Maxfarten blir 11 knop och skrovet utformas för att ge låg energiförbrukning. Beställare är Trafikverket Färjerederiet. Färjan kommer att byggas av det estländska varvet Baltic Workboats. Avtalet undertecknades i dag, torsdag.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här