Fordon
Nikola Tre avtäckt – men vätgasvarianten dröjer
Nikolas vätgaslastbil för Europa är nu avtäckt. Men leveranser dröjer flera år. Först ut är i stället batteriversionen.
I september stod det klart att CNH Industrial Group, som bland annat äger den italienska lastbilstillverkaren Iveco, investerar en kvarts miljard dollar i den amerikanska lastbilsstartupen Nikola.
Igår presenterade de båda lastbilsbolagen en förserievariant av fordonet som är tänkt för den europeiska marknaden, kallat Nikola Tre, vid ett evenemang i Ivecos hemstad Turin. Med sin platta front (som är ett resultat av europeiska lastbilsregler) skiljer sig Tre rejält från Nikolas båda amerikanska klass 8-fordon kallade One och Two.
”Nikola rullar in i Europa likt ett godståg”, skriver Nikolas vd Trevor Milton på Twitter.
Inte bara vätgas för Nikola
Företaget har fram tills februari utåt sett enbart fokuserat på bränsleceller och rönte därför förvåning då det berättade att även batterielektriska modeller kommer att tas fram. Trevor Milton meddelar nu att batteriversionen av Nikola Tre kommer att börja byggas under 2021 och att bränslecellsvarianten kommer ”kort därefter”. Nyhetsbyrån Reuters anger däremot att leveranser börjar 2021 för batteriversionen och 2023 för bränslecellsversionen.
Enligt Reuters får Nikola Tre en räckvidd på upp till 966 kilometer, vilket sannolikt avser bränsleceller som drivs av vätgas. På Nikolas hemsida anges räckvidden till mellan 500 och 1 200 kilometer.
Hårdare utsläppsregler väntar
För Iveco innebär samarbetet förmodligen att det får enklare att leva upp till EU:s kommande utsläppsregler för nya lastbilar, som säger att utsläppen av koldioxid ska minska med i snitt 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, jämfört med i år.