Fordon

Motorhaveri efter VW:s dieselfix

Tyska Transportministern Alexander Dobrint får en förevisning av Volkswagens chef Herbert Diess om den praktiska implementationer av olika lösningar i en av de ”drabbade” dieselmotorerna. Foto: Volkswagen

En mjukvaruuppdatering och problemet skulle vara borta. Enligt Volkswagen krävdes det inte mer för att lösa de flesta dieselgate-bilarna. Men en brittisk studie pekar mot att det inte stämmer – utan att tusentals bilar har fått rejäla problem efter att ha fixats.

Publicerad

Brittiska bilägare har sedan dieselgateskandalen 2015 kämpat mot VW. Under tisdagen (27 mars) kommer den största konsumentdrivna grupptalan i brittisk historia gå in i ett nytt skede.

Där kommer 40 000 ägare av Volkswagen-, Audi-, Skoda- och Seat-bilar att kräva kompensation för sina drabbade fordon. I arsenalen har man bland annat en studie som visar att 16 procent av de som fått sin bil fixad – har drabbats av haverier.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här