Motorhaveri efter VW:s dieselfix

2018-03-27 13:36  
Tyska Transportministern Alexander Dobrint får en förevisning av Volkswagens chef Herbert Diess om den praktiska implementationer av olika lösningar i en av de ”drabbade” dieselmotorerna. Foto: Volkswagen

En mjukvaruuppdatering och problemet skulle vara borta. Enligt Volkswagen krävdes det inte mer för att lösa de flesta dieselgate-bilarna. Men en brittisk studie pekar mot att det inte stämmer – utan att tusentals bilar har fått rejäla problem efter att ha fixats.

Brittiska bilägare har sedan dieselgateskandalen 2015 kämpat mot VW. Under tisdagen (27 mars) kommer den största konsumentdrivna grupptalan i brittisk historia gå in i ett nytt skede.

Där kommer 40 000 ägare av Volkswagen-, Audi-, Skoda- och Seat-bilar att kräva kompensation för sina drabbade fordon. I arsenalen har man bland annat en studie som visar att 16 procent av de som fått sin bil fixad – har drabbats av haverier.

Studien, som utförts av advokatbyrån Slater and Gordon, har besvarats av 17 000 ägare varav 11 600 fått sin bil uppdaterad. Av dessa hävdar 40 procent att uppdateringen har påverkat bilen negativt.

Detta går stick i stäv med vad VW säger. När Ny Teknik var nere i München på en teknisk redovisning av problemet sa Markus Köhne, ansvarig för dieselmotorer, att man inte kunde se några märkbara prestanda- eller komponentkvalitativa försämringar. Tillverkaren (VW Personbilar) har även i egna interna testar kontrollerat 1 000 begagnade dieselbilar i över 1,2 miljoner mil.

Ökad bränsleförbrukning och motorhaveri

Men studien pekar på något helt annat. Det vanligaste problemet som ägarna säger sig ha haft är ett bränsleförbrukningen ökade (18 procent), följt av en ojämn gång (11 procent). Mest uppseendeväckande är dock att två procent anger att de fått motorhaveri när de kört på motorväg, något som kan få livsfarliga konsekvenser.

Det sistnämnda var ett problem som fler än 1 200 respondenter angav och i ett uttalande på advokatbyråns sajt skriver en bilägare att hennes bil snabbt bromsade in, från motorvägshastighet till 15 km/h.

– Jag höll på att köra om en bil då jag plötsligt kände att kraften försvann. Jag fick panik, det är något som aldrig hänt förut. När man tänker på vad som hade kunnat hända blir man mörkrädd. Det är helt otroligt att Volkswagen tror att de kan komma undan med att sätta folks liv på spel, säger hon.

Vi Bilägare, Teknikens värld och SVT har tidigare rapporterat om att uppdateringen har brister och i vissa fall leder till tappad kraft.

Juristen Gareth Pope, som representerar VW-ägarna, säger att alla väntar på att biltillverkaren ska agera.

– Volkswagens enda svar har varit att erbjuda konsumenter i Storbritannien en lösning som våra klienter säger inte fungerar. Undersökningen konfirmerar vad flera klienter tidigare har sagt, att lösningen ger tekniska problem, säger Gareth Pope.

Brittisk juristfirma leder grupptalan mot VW

Det bör dock nämnas att studien bygger på enkätsvar som Slater and Gordon gjort via VW Emissions Action. Advokatbyrån är en av de som driver grupptalan mot biltillverkaren.

Vid den tekniska genomgången sa Markus Köhne att av de som rapporterat problem – var det många som, efter genomgång av Volkswagen, omöjligt kunde härledas till dieseluppdateringen.

I Sverige finns det inte någon grupptalan mot Volkswagen, men på europeisk nivå driver en holländsk organisation tillsammans med en brittisk juristfirma ett ärende. Här handlar det om nära en kvarts miljon ägare.

Drivande är det faktum att man i USA har varit så tillmötesgående och betalat runt 25 miljarder dollar i olika skadestånd och kompensationer till myndigheter och amerikanska bilägare – medan man i Europa endast får en mjukvaruuppdatering.

 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt