Fordon

MIT-forskare: Hårdare vägar kan minska fordons förbrukning

Enligt forskare från MIT bidrar mjuka vägar till onödigt höga utsläpp från transportindustrin. Foto: Genre

Det är ingen nyhet att det är jobbigare att gå i mjuk sand än på trottoaren. Men hur stor skillnad kan det vara på hårt och ännu hårdare underlag? I en ny studie från MIT menar forskare att hårdare vägar kan minska fordons förbrukning.

Publicerad

Asfaltbetong har länge varit ett dominerande vägbeläggningslager. Egenskaper som förhållandevis lågt buller, god beständighet och bra ekonomi är fördelarna. Men forskare menar att asfaltens relativa mjukhet bidrar till onödigt högt utsläpp. I en studie menar de att en liten förändring i hur vägar läggs har potential att eliminera en halv procent av transportindustrins utsläpp av växthusgaser.

Det är ett forskarteam vid MIT som i en teoretisk studie kommit fram till dessa intressanta siffror. Enligt dem så får tunga transporter asfalten att flexa ned vid varje hjul. Något som innebär att fordonen befinner sig i en ständig grop som de måste klättra upp ur. Och det säger sig självt att detta är mer energikrävande än om vägen var helt plan. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här