Stenas nya prototypfartyg har rotorsegel

2020-06-12 12:55  

Framtiden är grönare – men inte utan flytande bränsle. Det anser Stena Bulk, som nu har presenterat en prototyp av nästa generations tanker. Nyheten är att modellen bland annat har rotorsegel.

Shippingindustrin är en enormt viktig pusselbit i dagens globala ekonomi. Men den står även för ett betydande utsläpp av partiklar, svavel- och kväveoxider. Stena Bulk har nu tagit fram ett prototypfartyg som de menar ska klara av att möta framtidens krav när det gäller bulktransport av bränsle‚ men detta till ett markant lägre utsläpp.

– Världens behov av pålitlig, innovativ och hållbar transport av flytande produkter ökar och det kommer att fortsätta göra det i takt med att världens befolkning ökar, och att den globala levnadsstandarden fortsätter att förbättras, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, i ett uttalande.

Läs mer: Norviks hamn redo ta emot världens största containerfartyg

Skeppet, som döptes till Imoflexmax, har designats av systerbolaget Stena Teknik. I grunden handlar det om en vidareutveckling av nuvarande Imoiimax-fartyget men med ett par gröna tillägg. Så vad är det nya? Jo, dels att skeppen har försetts med dubbla Flettner-rotorsegel och dels att man har satt solpaneler på främre däck. Därtill kommer skeppen att drivas av motorer som klarar dubbla bränslen. Dels kan de köras på konventionella bränslen och dels på flytande naturgas.

Och vad blir då resultatet av dessa innovationer? Stena Bulk hävdar att Imoflexmax-designen gör att utsläppen av växthusgaser kan minskas med minst en fjärdedel, men potentialen ligger upp mot en 45-procentig minskning. Erik Hånell säger att planen är att de nya skeppen successivt ska introduceras i Stena Bulks logistik: Exakt när vi kan få se det första återstår dock att se.

Felix Björklund

Mer om: Stena Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt