Fordon

Mercedes visar pansrad Pullman

Mercedes 600 Pullman ska klara smällen

Mercedes S 600 Pullman Guard ska kunna skjutsa statschefer och näringslivspotentater pampigt och bekvämt bland skarpskjutande terrorister. Förra modellen kom för 45 år sedan.

Publicerad

Daimler har utgått från sina prestigemodeller i S-klass när man tagit fram den nya skottsäkra limousinen. Men 600 Pullman är betydligt längre än de vanliga S-bilarna, hela 6,35 meter.

Hela bilen uppges vara konstruerad för tjockt stål och glas som ska skydda mot attacker. Det rör sig alltså inte om en vanlig bil som byggts på med skyddande material. Detta ska påverka väghållningen positivt, samtidigt som pansarmaterialen blir en bärande struktur.

Säkerhetsmässigt ska 600 Pullman klara något som kallas säkerhetsnivå B6/B7. Då klarar man attacker från militära handeldvapen och splitter från handgranater.

Givetvis rullar bilen på Michelins däck som är körbara även i helt punkterat tillstånd.

Fyra passagerare sitter mot varandra i passagerarutrymmet, precis som i en tågkupé i de gamla Pullmanvagnarna som gett namn åt bilen. Dörrarna är extra breda och ska göra det möjligt att stilfullt kliva ur bilen.

Den stora bilen drivs av en 5,5 liters V12-motor på 380 kW (517 hästkrafter) och ett vridmoment på 830 Nm. Det ska räcka för att snabbt kunna fly ur farliga områden, påpekar Daimler.

Det var 45 år sedan Mercedes Benz rullade ut en 600 Pullman, som även fanns i bepansrad version. Men den första skottskyddade bilen tog Mercedes fram redan 1928, alltså för 80 år sedan. Då hette den skottsäkra modellen Nürnberg 460.