Mercedes utreds för dieselfusk i USA

2018-02-19 12:38  
Mercedes är nästa billtillverkare till rakning. Foto: Mercedes

Amerikanska myndigheter avslöjade Volkswagens utsläppsfusk. Nu kan landets utredare ha hittat liknande mjukvara i Mercedes dieselbilar. Manipulationen sägs tillåta testvärden tio gånger över den tillåtna gränsen.

Dieselgate avslöjades i USA. 2015 tvingades Volkswagen erkänna att man hade installerat mjukvara som kunde identifiera när företagets dieselmodeller kördes i en testcykel. Manipulationen lät då motorerna komma undan med utsläpp som låg upp till 40 gånger över den tillåtna gränsen. På USA-marknaden var 580 000 Volkswagenbilar berörda.

Nu kan en tysk konkurrent stå inför schavotten. Enligt tyska Bild am Sonntag har amerikanska utredare hittat mjukvara i Mercedes dieselbilar som eventuellt kan vara illegalt modifierad för att hjälpa fordonen att klara av utsläppstester. Det rapporterar Automotive News Europe.

Det ska dels handla om en funktion kallad Slipguard som enligt de amerikanska utredarna kunde känna igen huruvida bilen befann sig i en testbänk. En annan funktion kallad Bit 15 slog av reningen av utsläpp efter 26 kilometer. Tillsammans innebar justeringarna att de testade bilarna kunde komma undan med tio gånger högre NOx-utsläpp (kväveoxiderna NO and NO2) än den tillåtna mängden.

Läs mer: Högsta VW-chefen om apskandalen: Motbjudande!

Daimlers dieslar är under utredning i USA, men även av tyska myndigheter. Enligt Autonews har Bild am Sonntag tagit del av epost från biltillverkarens egna ingenjörer där de ifrågasätter huruvida mjukvarufunktionen verkligen är laglig. En talesperson från Daimler konstaterar att man samarbetar fullt ut med amerikanska myndigheter, och att företaget och justitiedepartementet har enats kring en strikt sekretess. Källan slår dock ifrån sig uppgifterna från Bild am Sonntag.

Myndigheterna känner till dokumenten och ingen anmälan är gjord. De dokument som Bild har tagit del av har uppenbarligen släppts selektivt med avsikten att skada Daimler och företagets 290 000 anställda, säger en källa på Daimler till Automotive News Europe.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt