Fordon Malmbanan optimeras – med 20 år gammal algoritm Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är kapacitetsmässigt tungt belastad, med fem, sex olika trafiktyper. Nu hoppas forskare på VTI kunna öka mängden trafik genom matematisk optimering. Foto: Chris Craggs/Alamy Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, leder projektet. Att lägga tågtidtabeller är ett tidskrävande arbete som fortfarande sker helt manuellt. Med hjälp av en 20 år gammal algoritm är förhoppningen att få in fler tåg på Malmbanan. Johan Kristensson Publicerad 6 dec 2017 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tåg fordon malmbanan
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd.