Fordon

Malmbanan optimeras – med 20 år gammal algoritm

Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är kapacitetsmässigt tungt belastad, med fem, sex olika trafiktyper. Nu hoppas forskare på VTI kunna öka mängden trafik genom matematisk optimering. Foto: Chris Craggs/Alamy
Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, leder projektet.

Att lägga tågtidtabeller är ett tidskrävande arbete som fortfarande sker helt manuellt. Med hjälp av en 20 år gammal algoritm är förhoppningen att få in fler tåg på Malmbanan.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här