Fordon

Tågtrafiken lämnar stenåldern

I dagsläget ser trafikledarna hur tågen ska gå på pappersgrafer som den här. Det är också grafen som används när ledarna måste planera om tågen. Foto: Michael Melanson
”Om ett tåg står stilla får jag endast ta beslut med stöd av min graf och mina egna anteckningar”, säger trafikledaren David Eriksson. Foto: Michael Melanson
Grafen visar en del av fyra timmars tågtrafik mellan Mjölby och Hässleholm, vilken är en av de mest trafikerade sträckorna i Sverige. När ett tåg planeras om får det direkt konsekvenser för andra tåg. Foto: Michael Melanson

När försenade tåg planeras om har trafikledarna ingen dator till hjälp. Ett stort forskningssamarbete ska lyfta svensk trafikledning från en era med papper och penna till en tid där Sverige tar plats bland de främsta i världen.

Publicerad

Trafikledarna får i dag klara sig med ett pappersark och en grov tumregel för att planera om tåg som blivit försenade. Med trafikledningen i Boden som enda undantag sker omplaneringen av Sveriges tåg på en pappersgraf. När en ny plan är gjord kan den därför inte kommuniceras med exempelvis andra lok-förare.

– Det orsakar i sig många onödiga störningar, säger Bengt Sandblad, professor i människa-datorinter­aktion vid Uppsala universitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här