Fordon

Lightyear One lovar 72 mils räckvidd – med hjälp av solkraft

Foto: Lightyear
Foto: Lightyear
Foto: Lightyear

En elbilsuppstickare som utlovar rekordräckvidd. Lightyear One ska klara 725 km på en laddning och om allt går enligt planerna kommer de första bilarna att levereras 2021.

Publicerad

När det kommer till elbilar är räckvidd en otroligt viktig faktor. Ångesten för batteritorsk samt en på många ställen bristfällig laddinfrastruktur har varit faktorer som agerat snubbeltröskel för elbilen. Och det är med detta som bakgrund som holländska Lightyear bildades 2016.

Bakom företaget står ett gäng studenter från det tekniska universitetet i Eindhoven. De fick bilbyggartankarna efter att ha deltagit och vunnit World Solar Challenge i Australien. Men sedan starten har företaget vuxit och i dag är personalstyrkan på runt 100 personer, varav några kommer från företag som Tesla och Ferrari. Och nu, efter två år av prototyper, har de visat upp en produktionsmodell kallad One.

Utseendemässigt är det en lång och låg skapelse, som inte är helt avlägsen till de platta paket som ses tävla i solbilstävlingar. Och det är inte det enda modellen har gemensamt med dessa. Solceller sträcker sig nämligen från strålkastarna fram till bakluckan. Totalt sett rör det sig om fem kvadratmeter – så det är bra mycket mer än vad som exempelvis täcker taket på en Toyota Prius Plug In. Och det märks i utlovad energi.

Enligt Lightyear ska cellerna på bilen varje soltimme leverera tillräckligt med energi för 12 kilometers körning. Så för dem som bor på solsäkra ställen kan resor ske till stor del utan att man någonsin behöver ta fram sladd. Stockholm hade 2 254 soltimmar i fjol – vilket i teorin skulle ge energi för 2 700 mils körning.

För dem som vill ladda snabbare ska vanligt vägguttag ge 35 km räckvidd i timmen. 22 kW-laddning ger 209 kilometer per timme och snabbladdning i 60 kW ger 570 km/h.

Totalkostnaden för Lightyear One

Energiförbrukning på bilen skrivs till 83 Wh/km, vilket är rejält snålt och enligt WLTP-cykeln ska räckvidden på One vara 725 km. En bra bit längre än vad dagens elbilar levererar. Därtill utlovar Lightyear att bilen även på vintern, med full kupévärme och i motorvägshastigheter, ska klara 400 km.

Men sedan börjar det bli lite otydligt. Företaget anger inte vad det är för batterikapacitet eller hur drivlinan är uppbyggd. De nöjer sig med att säga att batteriet är två tredjedelar av vad som sitter i en Tesla samt att bilen driver på alla fyra hjul individuellt kontrollerat.

De svävande specifikationerna från startupbolaget verkar inte störa alla. Av de 500 första pionjärmodellerna har 91 redan bokats – detta till en reservationskostnad på 119 000 euro.

Totalkostnaden för bilen ska vara från 149 000 euro, uppemot 1,6 miljoner kronor med dagens växelkurs. För dem som inte känner sig lika tvärsäkra på att Lightyear kan leverera går det att vänta lite. Bilarna 501 till 1 000 kostar bara 19 000 euro att reservera och därefter är köpriset 4 000 euro.

Om det är så att du väldigt gärna vill ha ett exemplar men saknar plånboksutrymme kommer modellen att kunna leasa genom Leasplan till en kostnad av 1 879 euro i månaden. Alltså nära 20 000 kronor.

Så vi pratar om helt andra priser än den solelbil som Sono Motors och Nevs ska bygga i Trollhättan.