Fordon

Liebherr lanserar helelektrisk betongbil

Betongbilen från Futuricum och Liebherr drivs helt och hållet av energin i batterierna. Foto: Liebehrr

Redan till hösten kommer det att rulla en betongbil i Schweiz som drivs helt och hållet av el. Volvo lastvagnar bidrar också till projektet.

Publicerad

Betong är tungt och därför är dieselmotorn snudd på allenarådande när byggmaterialet ska fraktas från stationen till byggplatsen. Den schweiziska tillverkaren av anläggningsfordon Liebherr gör nu ett försök att ändra på den saken.

I samarbete med en rad aktörer lanserar företaget nu sina första helelektriska betongbilar med plats för 10 respektive 12 kubikmeter, kallade ETM 1005 respektive 1205.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här