Fordon
Krönika: Nytt lastbilsbolag inget hot mot Scania
Eddie Pröckl Foto: Jörgen Appelgren
Scania förlorar en beskyddare i VW-toppen och det skapas ett nytt holdingbolag för koncernens lastbilar. Men det betyder inte att verksamheten i Södertälje kommer att läggas ner, integreras i MAN och flyttas till Tyskland, skriver Ny Tekniks bilindustrireporter Eddie Pröckl.
Är det nya holdingbolaget ett sätt att stärka greppet om Scania?
Knappast. VW äger redan 100 procent.
Vad ska det då vara bra för?
Ledningarna för Scania och MAN ska träffas och snacka ihop sig om framtiden, om samarbeten och synergier. Marknaden för lastbilar och bussar ser annorlunda ut än för personbilar, så det kan vara bra att låta lastbilsfolket hålla på med sin grej.
Vill man inte tvinga Scania till mer samarbete?
Mer samarbete är ett av målen, men det är knappast så att det behöver tvingas fram. Både Scania och MAN kan tjäna på samarbeten.
Vad kan Scania tjäna på det?
Allt som man slipper utveckla själv gör att man kan satsa mer resurser på det man är bäst på. VW har stora kunskaper på fordonselektronik som Scania har fördel av, hybridisering är ett annat område.
Vill man inte ta teknik från Scania och ge till MAN?
Ingenjörerna på Scania och MAN jobbar för fullt med att hitta gemensamma komponenter som inte ska hota framförallt Scanias varumärke. Det här är svårt. Om lastbilskunderna tror att MAN och Scania är likvärdiga kommer de alltid att köpa den billigare bilen, och då har VW kastat många miljarder i sjön.
Vad skulle skapa störst synergier?
Den våta drömmen för alla fordonstillverkare är Scanias modulsystem. Det har tagit 50 år att bygga upp. Det bästa för MAN vore ett gemensamt modulsystem där man kan använda en del gemensamma komponenter och en del varumärkesskiljande inom samma gränssnitt.
När kommer det att märkas i lastbilarna?
Tanken är just att det ska märkas så lite som möjligt. Scania kommer med en ny lastbil inom något år, och där hinner man nog inte få med någon gemensam teknik. Men nästa generation MAN-bilar om ungefär fem år kommer att innehålla en del samutvecklad teknik och komponenter. Det är också troligt att nästa motorgeneration kommer att utvecklas gemensamt, och att Scania kommer att leda det arbetet. Även där har ingenjörerna i Södertälje ett försprång.
Är det inte viktigare för VW att slå vakt om de tyska jobben än de svenska?
Kanske, om allt annat är lika. Men det är det inte. Scania har en högre vinstmarginal per såld lastbil, en effektivare produktion och FoU som skapat detta. Så länge det är så kommer Scania och Södertälje inte att röras. VW har satsat många miljarder på att köpa Scania, man har helt enkelt inte råd att förstöra varumärket.