Komponentbrist kan tvinga Scania till nya nedstängningar

2021-03-10 13:40  
Scania redovisar bokslut för 2020. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Buss- och lastbilstillverkaren Scania avslutade 2020 med en urstark orderingång och ett vinstlyft i fjärde kvartalet. Men komponentbrist gör att produktion kanske måste stängas ned på flera håll redan nästa vecka, enligt Scanias vd Henrik Henriksson.

Året har inletts med stora produktionsstörningar för Scania. Kostnaderna har dragit iväg uppåt när delar flugits kors och tvärs mellan anläggningar runt om i världen för att hålla igång produktionen.

– Om vi kommer köra hela systemet komplett nästa vecka? Det är så kort framförhållning att det vet vi inte riktigt, säger Scaniachefen Henrik Henriksson.

– Förr eller senare kommer det en stängning. Det blir inte som förra året, att vi stänger sex–sju veckor, utan det blir kortare perioder i så fall där vi stänger delar av produktionssystemet, tillägger han.

Störningar i leveranskedjorna

Komponentbristen rör främst så kallade halvledare, ett problem som tilltagit sedan delstaten Texas i USA i februari lamslogs av arktiskt vinterväder med extremkyla.

– Det är stora risker och störningar i leveranskedjorna. Det kan ju bli smolk i bägaren, säger Henriksson.

Läs mer: Scania medger – har mutat till sig busskontrakt

Lyftet för orderingången i fjärde kvartalet på 48 procent hänger enligt Henriksson samman med en tydlig återhämtning, inte minst på Europa, men även på stora marknader som Ryssland, Kina, Argentina och Brasilien.

– Man har kommit igenom den värsta delen när det gäller pandemin, räntorna är låga och bränslekostnaderna är låga, säger han.

Till det kommer ett utbrett behov av uppgraderingar.

– Det är ett utbytesbehov som kommer i vågor. Vi hade ganska starka år i Europa 2016 och 2017 och då kommer ersättningsbehovet nu – efter fyra–fem år.

Bonus minskar 85 procent

Något formellt förslag om vilken utdelning Scania ger sin ägare har ännu inte lagts fram, men normalt brukar hälften av nettovinsten skickas över till ägaren – den börsnoterade och Volkswagen-kontrollerade lastbilskoncernen Traton. Det skulle för 2020 i så fall handla om cirka 2,7 miljarder kronor.

I fjol ställde Scania in utdelningen till följd av pandemin.

Scanias bonusprogram, varken till chefer eller anställda, har under pandemiåret inte justerats enligt Henriksson. För de anställda innebär det en bonus på 18 000 kronor för 2020, mot 54 000 ett år tidigare.

Bonusutfallet för Scanias chefer kommer att presenteras om en vecka.

– Mitt bonusutfall går ner med ungefär 85 procent jämfört med 2019 och att det blir ett utfall överhuvudtaget är kopplat till att det är ett system som rullar över två år, säger Henriksson.

Scania fick under 2020 statliga permitteringsstöd på sammanlagt 830 miljoner kronor under perioden april-augusti, främst från Sverige, men även från den holländska och franska staten.

Påverkar detta hur ni hanterar utdelningar och bonusar?

– Vi följer ju de regler som satts upp av regering och riksdag och de förordningar som kommer via Tillväxtverket. Skulle de ändras eller börja tolkas på ett annat sätt kommer vi agera därefter.

Fossilfritt stål

Styrelsens förslag till utdelning för 2020 väntas komma i kallelsen till Scanias årsstämma, som är planerad till i början av maj.

Henriksson lämnar inför årsstämman sin position som vd för Scania och ersätts då av Christian Levin, som i dag arbetar som operativ chef på Traton.

Henriksson har rekryterats av H2 Green Steel, ett nystartat företag som ska producera fossilfritt stål.

– Det känns som ett bra läge att lämna över bolaget. Vi har åstadkommit väldigt mycket bra grejer tillsammans, både teknikutveckling, vår hållbarhetsresa, vår satsning i Kina och listningen av Traton på Stockholmsbörsen, säger Henriksson.

Fakta: Scanias bokslut i korthet

Den Södertäljebaserade lastbils- och busstillverkaren Scania redovisar en vinst före skatt på 3 615 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2020. Det är en vinstökning med 6 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare.

Försäljningen föll samtidigt 6 procent till 36,3 miljarder kronor, medan orderingången lyfte 48 procent till 32 733 lastbilar och bussar.

Leveranserna under fjärde kvartalet sjönk 2 procent till 24 350 lastbilar och bussar.

För helåret redovisar Scania en vinst före skatt på 7 827 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16 476 miljoner för 2019. Nettoomsättningen under året föll 18 procent till 125,1 miljarder kronor.

Styrelsens förslag till utdelning kommer presenteras inför bolagets årsstämma i början av maj.

Mer om: Scania

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt