Fordon

Kina lägger ansvar för batteriåtervinning på biltillverkare

Cylindrisk litiumjoncell av typen 18650 från Panasonic. Foto: RudolfSimon
Cylindrisk litiumjoncell av typen 18650 från Panasonic. Foto: RudolfSimon

Avfallet från litiumjonbatteritillverkning i Kina väntas i år uppgå till 170 000 ton. Regeringen lägger nu återvinningsansvar på biltillverkarna.

Publicerad

Kina har utmärkt sig som ett av de länder där försäljningen av elfordon har utvecklats snabbast, mycket tack vare en tydlig styrning från regeringen.

Utvecklingen har en tydlig effekt på mängden avfall från tillverkarna av litiumjonbatterier. I år väntas det uppgå till 170 000 ton, enligt Reuters. Den siffran verkar dock gälla all tillverkning av litiumjonbatterier, inte bara till elbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här