Fordon

Jungfrufärd för Forseas batterifärjor från Helsingborg

Den batteridrivna färjan M/S Aurora af Helsingborg i hamnen i Helsingborg. Färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingør seglas numera under namnet ForSea. Foto: Johan Nilsson / TT

Efter över ett år av förseningar var det i fredags dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här