Jungfrufärd för Forseas batterifärjor från Helsingborg

2018-11-12 08:03  
Den batteridrivna färjan M/S Aurora af Helsingborg i hamnen i Helsingborg. Färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingør seglas numera under namnet ForSea. Foto: Johan Nilsson / TT

Efter över ett år av förseningar var det i fredags dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

Läs mer: Fortsatta problem skjuter upp premiären för batterifärjan

– Att vara first mover kan vara frustrerande ibland. Det här har tagit längre tid än vi tänkte. I backspegeln är vi glada att vi vågade ta steget, säger Britt Dalunde från rederiets styrelse till HD.

En av utmaningarna och orsak till att projektet försenats har varit laddningen, som måste gå snabbt för att inte sinka trafiken. För att göra en enda resa över Öresund krävs 1.500 kilowattimmar – lika mycket som en vanlig svensk familj gör av med på tre månader.

Och för passagerarna blir överfarten annorlunda på flera sätt. De karaktäristiska färjeskakningarna försvinner, det blir tystare ombord och avgaslukten försvinner.

Läs mer: Efter succén med Ampere – nu satsar Norge på 80 nya elfärjor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL