Japanska lastfartyget gick 790 km autonomt

2022-05-26 08:00  
Fartygets 18 kameror upptäcker andra båtar, mäter avståndet och klassificerar dem. Foto: Orca

40 timmar till sjöss avverkades i princip utan mänsklig inblandning. Under resan genomförde den artificiella intelligensen 107 undvikande manövrar.

Orca AI utvecklar en marin plattform som kombinerar egna sensorer med fartygens existerande säkerhetssystem.

Programvaran ska leverera en trygg autonom navigering även i hårt trafikerade leder. Det israeliska företaget har tränat sina algoritmer med hjälp av data som har samlats av det japanska lastfartyget Suzaka under mer än ett års tid. Det skriver Electrek

Sedan tidigare har startupen ett samarbete med Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Group), ett av världens största shippingbolag som ingår i Mitsubishi-gruppen. Nu har Orca AI testat sitt ”Automatic Ship Target Recognition System” i skarpt läge ombord på Suzaka, som tillhör NYK Line.

Läs mer: Fartyg och pansarbilar – så rustar svenska försvaret

Testet skedde inom projektet DFFAS (designing the future of full autonomous ship), som samlar 30 japanska bolag. Den autonoma transporten inleddes i Tokyobukten, ett av de hårdast trafikerade vattnen i världen – och en absolut huvuddel av resan genomfördes utan mänsklig inblandning.

Enligt Orca AI agerar deras system som en mänsklig utkik, dygnet runt.

Fartygets 18 kameror upptäckte andra båtar i realtid, skriver Interesting Engineering. Avståndet mättes, de klassificerades och deras rörelser följdes.

Under 40 timmar och 790 km fick systemet Suzuka att genomföra 107 undvikande manövrar, och man lyckades undvika 400-500 andra havsfarkoster innan fartyget lade till i Tsumatsuaka.

John Edgren

Mer om: Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt