Fartyg och pansarbilar – så rustar svenska försvaret

2022-05-18 06:00  

Försvaret rustar upp och har lagt beställningar på flera nya fordons- och fartygstyper. Snöskotrar, lastbilar och bogserbåtar är bara några exempel.

I mars meddelade regeringen att försvarsbudgeten höjs till 2 procent av BNP. Det var en tydlig vink om Sverige skulle kunna vara på väg in i Nato som svar på Rysslands invasion av Ukraina, eftersom 2 procent är vad som krävs för medlemskap. Vid presskonferensen påpekade statsminister Magdalena Andersson att Sverige genomför den största militära upprustningen sedan 1950-talet.  

Upprustningen märks nu på allvar. Försvarets materielverk (FMV) genomför ett antal upphandlingar av bland annat fordon och fartyg, inklusive uppgraderingar av befintliga system.

Totalt 487 lastbilar och släpvagnar har beställts av Volvo och Scania. Foto: FMV

487 lastbilar och släpvagnar från Volvo och Scania 

I höstas meddelade Försvarsmakten att FMV beställt totalt 487 fordon av Volvo och Scania. Det totala värdet uppgår till cirka 700 miljoner kronor. 

Det handlar främst om rullflaksbilar som kan hantera containrar, skåp eller flak med hjälp av en lastväxlare. Bland fordonen finns också ett 60-tal lastbilar med kran, ett 30-tal släpvagnar och kärror samt en dragbil till marinens ubåtsräddningsfarkost URF. 

– Vi köper in lastbilar till hela Försvarsmakten eftersom det finns väldigt stora behov. Det handlar om att ersätta föråldrade fordon, men också att klara av den tillväxt som har beslutats för kommande år. Det här är leveranser i en storleksordning man inte sett på många år, säger Mikael Frisell, brigadgeneral och chef för verksamhetsområdet armémateriel vid FMV, i ett uttalande

Leveranserna är tänkta att ske under 2022 men är beroende av komponentbristen inom fordonsindustrin. 

– Leverantörerna har dock uttryckt att vi är prioriterade och det känns bra, säger Mikael Friselli pressmeddelandet.

200 snöskotrar ska levereras till bland annat jägarbataljonen. Foto: Mats Carlsson

200 snöskotrar 

I november i fjol överlämnade FMV 100 snöskotrar till Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur och Fallskärmsjägarskvadronen på Underrättelsebataljonen i Karlsborg.  

Snöskotrarna kommer i två varianter, båda anpassade av det kanadensiska företaget BRP i Finland. Den ena är en bredbandad arbetssnöskoter för standardbruk som i grunden är en Lynx Ranger Army 900 ACE. Den ska kunna användas av alla förband som har behov av skoter.  

Den andra är anpassad för hög rörlighet i alpin miljö och är i grunden en Lynx Boondocker Army 850 E-TEC. Den ska användas av jägarbataljonen.  

I april meddelade FMV att ytterligare 100 specialanpassade snöskotrar avropas från avtalet med BRP, genom en option om totalt 200 fordon. Dessa 100 nya skotrar ska levereras till Försvarsmakten inför kommande vintersäsong. Även denna gång kommer skotrar av båda varianter att levereras.

Rendering av hur de nya hamnbogserarna ska se ut. Foto: Damen Shipyard

Fyra nya hamnbogserare 

Så sent som nu i maj tecknade FMV avtal om fyra nya hamnbogserare som ska levereras till Försvarsmakten 2023–2024. Syftet är att förstärka försvarets marina logistikfunktion. De ska kunna utföra bland annat förhalningar, bogsering av fartyg och isbrytning inom hamnområden.  

Hamnbogserarna ska tillverkas av holländska Damen Shipyard Hardinxveld och är en anpassad version av Stan Tug 1606 ICE. Fartyget är nära 17 meter långt, har ett deplacement om 92 ton och drivs av två Caterpillar C18 som levererar totalt närmare 900 kW.  

De nya hamnbogserarna ersätter Bastransportbåt 700. 

Fler marina upprustningsprojekt är dessutom på gång. Arbetsfartyg, bunkerfartyg och trängfartyg ska köpas in till de två nya basbataljoner som är under uppbyggnad.

Försöksmodell av Patrias sexhjuliga pansarterrängbil Common Armoured Vehicle System. Foto: Gatis Dieziņš / Lettlands Försvarsdepartement

Ny pansarterrängbil utvecklas 

Sverige, Finland, Estland och Lettland utvecklar gemensamt en ny pansarterrängbil, berättade FMV i mars i år. Även om fordonen kommer att skilja sig lite mellan länderna är målet är göra dem så lika som möjligt för att sprida ut kostnaderna och göra dem billigare i drift. 

Pansarterrängbilarna ska byggas på finska Patrias nya 6x6-chassi som grund.  

– Tekniskt så tar vi tar robustheten från Pansarterrängbil 203 och en del nyare teknik från Pansarterrängbil 360. Vi har exempelvis individuell hjulupphängning vilket ger en bra åkkomfort, säger Håkan Larsson, projektledare på FMV, i ett uttalande

Projektet görs inom ramen för forsknings- och teknikutvecklingsprogrammet common armored vehicle systems (CAVS).  

Efter att fordonet är färdigutvecklat blir det upp till respektive land att teckna avtal för produktion. Det kommer att kunna levereras tidigast 2025, enligt Försvarsmakten.

Pansarterrängbil 202 samt 203 (bilden) ska uppgraderas. Foto: FMV

Befintliga pansarterrängbilar uppgraderas 

Pansarterrängbilarna 202 och 203 levererades till Försvarsmakten i början av 2000-talet. I dagsläget finns 168 fordon som främst används inom utbildningsverksamhet. De finns i flera olika utföranden, bland annat för trupptransport, stridsledning och ambulans. 

I februari meddelade FMV att vagnarna ska uppgraderas för att klara ytterligare ett 20-tal år i tjänst. Motor, chassi, el- och hydraulsystem ska bytas ut eller förbättras. Arbetet beräknas ta tre år att slutföra och ska utföras av finska Patria. Värdet av renoveringarna beräknas till 300 miljoner kronor.

20 nya exemplar av Granatkastarpansarbandvagn 90 har beställts. Foto: FMV

20 nya granatkastarpansarbandvagnar 

I slutet av februari meddelade FMV att en beställning av 20 nya exemplar av Granatkastarpansarbandvagn 90 är lagd hos Hägglund Bofors Utveckling. Värdet på ordern uppgår till cirka en halv miljard kronor.  

Fordonen är baserade på Stridsfordon 90-chassit men har ett nyutvecklat torn med granatkastarfunktion. FMV slutlevererade nyligen 40 fordon av samma typ. Arméns nya ledningssystem LSS Mark integreras i de nya vagnarna samt eftermonteras i de redan levererade. 

Leverans är planerad till 2023–2025. 

Korvetten HMS Gävle har halvtidsmodifierats. Foto: Maja Hansson/Försvarsmakten

HMS Gävle har halvtidsmodifierats 

Korvetten HMS Gävle har genomgått halvtidsmodifiering vid Saabs varv i Karlskrona. Fartyget överlämnades i början av maj till Fjärde sjöstridsflottiljen på Muskö. 

Skrovet är detsamma men i stort sett alla system på insidan är nya. Bland dessa finns ett nytt torpedledningssystem, ny allmålspjäs (57 mm, MK3B), modifierad släpsonar samt en ny spaningsradar med igenkänningssystem. En övergripande målsättning med moderniseringen är att fartyget ska kunna interagera direkt och indirekt med Försvarsmaktens övriga system. En annan är att upprätthålla fartygets förmåga till ubåtsjakt.  

HMG Gävle är en av fyra korvetter i Göteborgsklassen, som levererades 1990–1993. HMS Göteborg och HMS Kalmar är pensionerade sedan 2008. Just nu genomgår HMS Sundsvall samma modernisering som HMS Gävle och kommer att levereras under året. Genom modifieringen kommer HMS Gävle och HMS Sundsvall att benämnas som korvett typ Gävle. 

HMS Gävle är 57 meter långt och har ett deplacement om cirka 430 ton. Tre vattenjetmotorer om totalt 10 300 hästkrafter möjliggör en fart om cirka 30 knop.  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt