Fordon
Japan vill också lägga ansvaret på självkörande bilens ägare
Japans premiärminister Shinzo Abe. Foto: Kim Kyung-Hoon/TT
Japan ser ut att gå samma väg som Sverige och hålla ägaren av en självkörande bil ansvarig vid en olycka.
Den juridiska frågan kring självkörande fordon adresseras av allt fler stater. För en månad sedan presenterades utredningen kring ansvarsfrågan i Sverige. Den föreslår att en förare inte ska kunna straffas för det ett automatiskt körsystem ska kunna klara av. I stället införs ett så kallat ägaransvar.
Japan ser nu ut att välja samma väg. Regeringens investeringsråd presenterade nyligen ett förslag till riktlinjer som verkar vara ha samma betydelse som det svenska förslaget när det gäller ägaransvaret. Riktlinjerna ska kunna bli lag redan 2019, enligt Nikkei.
-Jag vill att Japan ska ta täten i arbetet med att skapa internationella regler genom att ta konkreta steg mot ett juridiskt ramverk, sa premiärminister Shinzo Abe.
Riktlinjerna spås dämpa biltillverkarnas oro kring ansvarsfrågan och skynda på marknadsintroduktionen av tekniken.
Regleringen ska täcka upp den tredje nivån av automation där fordonet kan köra själv under vissa förutsättningar. Diskussionen kring hur de högre nivåerna av automation, fyra och fem, ska hanteras väntas äga rum senare.
Precis som i fallet då en mänsklig förare kör kommer en obligatorisk trafikförsäkring att täcka de situationer då bilen framförs i självkörande läge. Biltillverkarna kommer enligt riktlinjerna bara bli ansvariga om det finns tydliga brister i systemet.
Självkörande bilar måste ha inspelningsutrustning som loggar plats, styrning och om bilen är i självkörande läge eller inte. Hackerattacker kommer att behandlas på samma sätt som om bilen stulits, under förutsättning att ägaren vidtar säkerhetsåtgärder som att uppdatera systemet.