Fordon
Förslag: Förare ska inte straffas för självkörande bilens misslyckande
En förare ska inte kunna straffas för det en självkörande bil borde klara av men misslyckats med. Det föreslår regeringens särskilde utredare.
Slutbetänkandet i utredningen om självkörande fordon på väg lämnades i dag över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) av regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam.
Bjelfvenstam föreslår en rad åtgärder för att underlätta för självkörande fordon i Sverige, men medger att det inte varit lätt att utveckla regelverk för något som ännu inte finns på marknaden.
- En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, säger han i ett uttalande.
En av de viktigaste förändringarna som föreslås är att en förare inte ska kunna straffas för vad det automatiska körsystemet ska kunna klara av under automatiserad körning. Det innebär att föraren inte ska ha något övervakningsansvar. Ett par brasklappar finns dock: Föraren ska överta körningen om det körsystemet begär det, förutsatt att fordonet är byggt så att det inte kan lösa uppgiften på egen hand. Dessutom är det fortsatt föraren som ska se till så att barn under 15 är bältade och att lasten är ordentligt säkrad.
Begreppet förare kommer att behöva förändras och utvidgas. En förare ska kunna köra flera fordon och ett fordon ska kunna ha flera förare. Föraren kan sitta i eller utanför fordonet och kan även styra det med fjärrkontroll. "Detta innebär att en förare kan föra flera fordon i exempelvis kolonnkörning eller vid rangering av fordon", skriver Bjelfvenstam men konstaterar att tillstånd för försöksverksamhet normalt kommer att krävas.
Flera nya brott föreslås
Eftersom att föraren inte föreslås kunna straffas för det den självkörande bilen borde klara av införs ett ägaransvar. Den som äger fordonet som framförs automatiserat blir ansvarig för att det körs enligt gällande trafikregler. Bryter bilens system mot reglerna, och blir påkommet, blir det ägaren som får betala böterna. Dessa föreslås motsvara vad en mänsklig förare hade fått betala för samma förseelse.
Den som tänkt att en självkörande bil verkar vara ett smidigt sätt att ta sig hem från en blöt kväll på krogen ser dock ut att bli besviken. Flera nya brott föreslås, bland annat rattfylleri under automatiserad körning och grov vårdslöshet i trafik under automatiserad körning.
I april i fjol kom nya regler för försöksverksamhet med automatiserade fordon. De innebär bland annat att tillstånd krävs. Dessa regler föreslås behållas.
Däremot föreslås den nu överlämnade utredningen att automatiska motorredskap klass II får föras automatiserat på väg eller cykelbana utan tillstånd för försöksverksamhet i högst 20 kilometer per timme, samt på gångbana i gångfart.
Ett motorredskap klass II är ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 30 kilometer per timme och måste vara utrustat med en LGF-skylt. Ett exempel på ett sådant fordon är elektriska arbetsfordon som ofta syns i parker.
Hela utredningen finns att läsa här.