Fordon

Inom tio år kan Sverige ha en kilometerskatt för personbilar

Foto: Holger Ellgaard

Nu undersöker IVL, Svenska Miljöinstitutet hur en kilometerskatt för personbilar skulle kunna vara utformad. Enligt deras expertpanel kan den nya skatten vara ett faktum innan 2030.

Publicerad

Höjda skatter på drivmedel gör livet allt svårare för de som bor på landsbygden, där bilen är en livsnödvändighet. Vissa föreslår därför en avståndsbaserad kilometerskatt, som skulle bli mer rättvis. Bilägaren betalar efter körsträcka och man kan även ha olika taxor för stad/land – med rabatter för de som exempelvis jobbpendlar långt, eller de som kör bilar med låga utsläpp. Tekniken finns redan för att klara av differentieringen, och med den nya lösningen skulle man exempelvis kunna slopa fordonsskatten.

– Diskussionen om kilometerskattens vara eller icke vara har ännu inte tagit fart i Sverige. Samtidigt tror vi att det på sikt behövs en större översyn av svenska vägskatter. Det finns internationell styrmedelsforskning på området, men det är viktigt att studera frågan i en svensk kontext, säger biträdande projektledare Cecilia Hult i ett pressmeddelande från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här