Fordon

”Ingen förtäckt Audi – det här är tuffa prestandabilar”

Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Seat/Cupra
Foto: Felix Björklund
Foto: Felix Björklund

En stundande produktoffensiv och enorm möjlighet. När det handlar om elektrifierat är Seat i startgroparna – och har en bra känsla inför elbilsracet. ”Det kommer att kraftigt stärka vårt varumärke”, säger Sverigechefen Per Brinkenberg.

Publicerad

Den som vill vara fräck kan kalla Seat för folkor sminkade med spanskt märke. Det har kanske stämt till viss del, och i början av 10-talet ryktades det att den tyska koncernen hade tröttnat på Seat. Men det var då. Ny Teknik besöker Seat Sveriges huvudkontor i Södertälje för att prata framtid och närmare bestämt – hur elektrifierad den är.

Men först krävs en liten förklaring. Seat har numera delats upp i två delar: huvudmärket Seat och systermärket Cupra (som tidigare var en benämning på de sportigaste modellerna). Båda har satsat mycket på crossovers, vilket har gjort att de slog rekord för försäljningen i fjol och under årets första halvår. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här