Här är de säkraste bilarna: ”Förvånad över resultatet”

2019-09-04 16:30  

Tyska och svenska bilar är säkra – men i topp tronar Toyota Rav4. Det framgår i Folksams nya genomgång av bilsäkerheten ute på våra vägar. ”Jag är lite förvånad”, säger forskningschef Anders Kullgren.

Försäkringsbolaget Folksam har nu släppt sin studie ”Hur säker är bilen 2019” – en rapport som utifrån verkliga olyckor studerat hur säkra bilarna som finns ute på vägarna är. I årets upplaga framgår som vanligt att det i toppen är relativt liten skillnad mellan de säkraste bilarna – medan de sämsta bilarna får verkliga bottenresultat. Men en sak som är lite förvånande är enligt Folksams forskningschef Anders Kullgren: vilken bil som presterat bäst.

– Volvo har toppat många gånger och Saab när de fanns. Toyota har förvisso legat bra till tidigare, men jag är lite förvånad över att Rav4 hamnade så pass långt fram. Bland de bilar som ligger i topp är det relativt små variationer. Vi ser även att det är många suvar och stora bilar som är säkrast i jämförelse med medelbilen, säger han till Ny Teknik.

Läs mer: Nya tester visar: Audio E-tron säkraste elbilen hittills

I studien framgår det även att den positiva utvecklingen med att bilar blir allt säkrare fortsätter. Som ett tydligt exempel på det är att risken för invaliditet har minskat med 75 procent jämfört med 80-talsbilarna och risken för att omkomma i en bilolycka har minskat med nästan 90 procent. I undersökningen har Folksam granskat 324 bilmodeller och bedömt deras säkerhetsnivå utifrån verkliga olyckor. Utifrån dessa, samt resultat i krocktest – och information om viktig säkerhetsutrustning, har bilarna sedan säkerhetsrankats.

Läs mer: Här testas Koenigseggs nya modell skoningslöst

Vinnare blev Toyota Rav4 årsmodell 2013-2018 som anses vara 52 procent säkrare än medelbilen. Volvo XC90 (årsmodell 02–15), Volvo XC60 (08–17), Mercedes E-Klass (09–16), BMW 5-serie (04–07 samt 08–09) och BMW 3-serie (05-08 och 09-12), Audi A4 (08-15) och Audi A5 (07-17) är alla över 47 procent säkrare än genomsnittsbilen. Volvo står ut då alla deras nyare modeller som ingår i rapporten är över 40 procent säkrare än medelbilen, oavsett storleksklass.

Lite dystrare är det i småbilsklassen där endast Skoda Fabia och Ford Flesta uppvisar en relativt hög säkerhet.

Saknas statistik för elbilsmodeller

En sak som dock fortfarande lyser med sin frånvaro i rapporten är flera elbilsmodeller. Något som enligt Anders Kullgren helt beror på brist på statistik.

– Det saknas tillräckligt underlag helt enkelt. Vi såg sju olyckor med Teslor i årets material och det är alldeles för lite. De har ju väldigt många säkerhetssystem och hög säkerhet vilket gör att de kanske aldrig kommer med på våra listor om bilparken är för liten, säger Anders Kullgren.

Läs mer: Här är bilen som fick noll stjärnor av Euro NCAP

Forskningschefen säger att den här studien vänder sig till de som tittar på begagnade bilar. För nyare bilar är det framförallt krocktester som avslöjar säkerheten.

– I dag kan man säga att generellt sett så fångar Euro NCAP upp invalidiserande skador bättre. De har fått in en bredare bild av verkligheten i de tester de gör. Vi har med krocktestdata på hemsidan, men sen tar det fem till sju år innan de kommer med i den här typen av studier. Tack och lov får man nog säga.

Att det är stor skillnad på nu och då visade även krocktestorganisationen när de åter testade vissa modeller var resultatet horribelt.

– Det är jättebra att Euro NCAP gör det här. Det visar verkligen hur utvecklingen går och att det som för en tid sedan var fem stjärnor – i dag inte alls skulle få ett sådant resultat. Därför är det viktigt att titta på de stora förbättringar som gjorts och det gäller att vara noga när du väljer en begagnad bil – särskilt om du ska köpa en liten, säger Anders Kullgren.

Resultat för de säkraste i respektive storleksklass

ModellStorlek

Procent bättre än medelbilen

Betyg

Toyota RAV4 13-18SUV

52

5

Volvo XC90 02-15SUV

49

5

Volvo XC60 08-17SUV

48

5

Honda CRV 98-06SUV

40

5

Toyota RAV4 05-12SUV

40

5

    
Mercedes E-Klass 09-16Stora bilar

50

5

BMW 5-serie 04-09Stora bilar

48

5

Volvo V70/S80 07-16Stora bilar

46

5

VW Passat 08-14Stora bilar

43

5

Audi A6 98-05Stora bilar

43

5

BMW 5-Serie 10-16Stora bilar

42

5

Audi A6 98-05Stora bilar

41

5

    
BMW 3-serie 05-12Mellanstora bilar

47

5

Audi A4/A5 07-16Mellanstora bilar

47

5

Volvo S60/V60 10-18Mellanstora bilar

46

5

Audi A4 01-07Mellanstora bilar

41

5

BMW 3-Serie 98-05Mellanstora bilar

40

5

    
Volvo V40 12-Större småbilar

45

5

Citroen Berlingo 08-14Större småbilar

42

5

Peugeot Partner 08-14Större småbilar

42

5

    
Skoda Fabia 07-13Småbilar

37

4

Skoda Fabia 00-08Småbilar

33

4

Ford Fiesta 09-11Småbilar

30

4

Ford Fiesta 12-16Småbilar

30

4

    
Opel Zafira 99-04Minibussar

39

4

VW Touran 07-15Minibussar

39

4

Ford Galaxy 96-05Minibussar

34

4

Seat Alhambra 96-09Minibussar

34

4

VW Sharan 96-09Minibussar

34

4

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt